دریاچه‌های نیمکره شمالی، متهم جدید گرمایش زمین

بر روی زمین حدود 117 میلیون دریاچه کوچک و بزرگ وجود دارد. بیشتر این دریاچه‌ها با آزاد کردن گاز دی اکسید کربن که یکی از مخرب‌ترین گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌رود، نقش مهمی در افزایش دمای زمین و پدیده تغییرات اقلیمی دارند. گفتنی است میزان دی اکسید کربن خارج شده از دریاچه‌های جهان، تقریبا یک چهارم دی اکسید کربن تولید شده و ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی است.

این مطالعه که بر اساس داده‌های فراهم شده در مورد بیش از پنج هزار دریاچه موجود در سوئد تهیه شده اعلام می‌کند که در آینده میزان دی اکسید کربن خروجی از دریاچه‌های نیمکره شمالی بیشتر هم خواهد شد.

اما این دی اکسید کربن از کجا می‌آید؟ پژوهشگران سوئدی، دانمارکی، هلندی و برزیلی حاضر در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که میکروارگانیزم‌های موجود در آب دریاچه‌ها یکی از این عوامل هستند. دومین عامل نیز شسته شدن دی اکسید کربن از محیط اطراف و ورود آن به آب دریاچه است.

پیش از این برخی مطالعات نشان داده بود که عامل ایجاد دی اکسید کربن در دریاچه‌ها، میکروارگانیزم‌های موجود در آن است. اما بر اساس این تحقیق جدید، فقط نیمی از دریاچه‌های سوئد، به خاطر میکروارگانیزم‌ها، دی اکسید کربن آزاد می‌کنند و در واقع عامل دومی نیز در این میان دخالت دارد که همان وارد شدن این ماده از محیط‌های مجاور است.

در این میان، نوع کاربری زمین‌های اطراف دریاچه‌ها اهمیت زیادی دارد. برای نمونه، کشاورزی بر روی این زمین‌ها سبب افزایش دو برابری دی اکسید کربن وارد شده به دریاچه‌ها می‌شود.

با توجه به اینکه کشورهایی نظیر روسیه، کانادا و نیز کشورهای حوزه اسکاندیناوی دریاچه های زیادی دارند، خروج دی اکسید کربن از آنها می‌تواند به وخامت هر چه بیشتر پدیده گرمایش زمین بیانجامد.

این پژوهش به تازگی در Nature Geoscience منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا