سوئد در راه تبدیل‌شدن به نخستین کشور فاقد پول نقد

نیکلاس آرویدسون، محقق فناوری صنعتی و مدیریت در موسسه KTH، بر این باور است با استفاده روزافزون و گسترده از سیستم پرداخت سیار، این کشور در حال جایگزین‌کردن پول نقد به طور کامل است.

پول نقد هنوز هم ابزار مهم پرداخت در بازارهای بسیاری از کشورها به شمار می‌آید اما این مولفه دیگر در سوئد جایی نخواهد داشت زیرا استفاده شهروندان این کشور از پول نقد اندک بوده و به سرعت در حال کاهش است.

سوئد کشوری است که کارت‌های بانکی برای انجام حتی کوچک‌ترین خریدها به طور مکرر به کار می‌روند و کمتر از هشت میلیارد یورو در بازار این کشور در حال گردش است که این رقم، افتی قابل‌توجه طی شش سال گذشته به شمار می‌آید.

از این میزان فقط بین 40 تا 60 درصد در واقع در حال گردش منظم است و مابقی آن در منازل مردم و در صندوق‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها یا در اقتصاد زیرزمینی این کشور قرار دارد.

بانک‌های سوئد با استفاده از سیستم‌های دیجیتال، خدمات پرداخت زودهنگام الکترونیکی و پیشرفت‌های دیگر در خدمات مالی آنلاین، به کاربران زودهنگام سیستم‌های آی‌تی تبدیل شده‌اند.

علاوه بر داشتن بخش آی‌تی قوی، این امر مجر به ارائه خدمات مالی رقابتی بیشتری در این کشور شده است. این موفقیت همچنین مرهون استقبال مصرف‌کنندگان سوئدی در استفاده از خدمات پرداخت الکترونیکی بوده است. 

به دلیل سادگی و هزینه‌های پایین، پرداخت‌های دیجیتال همچنین به شفافیت سیستم پرداخت این کشور افزوده است. چندین بانک در سوئد دارای شعبه‌های 100 درصد دیجیتال‌شده هستند که پول نقد را به سادگی نمی‌پذیرند.

با این حال، گفته می‌شود این تحول می‌تواند چالش‌های جدی را برای افرادی ایجاد کند که با رایانه و تلفن‌های همراه آشنایی ندارند که از این قشر می‌توان به افراد سالمندی اشاره کرد که در نواحی روستایی زندگی می‌کنند.

همچنین مهاجران غیرقانونی و بی‌خانمان‌ها جزء افرادی خواهند بود که تحت تاثیر منفی این سیاست قرار خواهند گرفت. در جامعه‌ای که فاقد پول نقد و پول خرد است، چنین اقشاری با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا