زمین شانسی دربرابر خورشید در حال مرگ نخواهد داشت

سیناپرس: طی چند میلیارد سال آینده خورشید به جرم فضایی سرخ رنگ غول پیکری تبدیل می شود که به راحتی زمین را در خود خواهد بلعید. با این حال هرگز نباید نگران آن دوره بود چون تا پیش از آن زمین به سیاره ای غیرقابل سکونت تبدیل خواهد شد. درحقیقت دانشمندان به این نکته اشاره می کنند که حدود یک میلیارد سال دیگر خورشید آنچنان داغ و سوزان می شود که اقیانوس های زمین را تبخیر خواهد کرد.

در علم نجوم، خورشید هم اکنون در کلاس "ستارگان رشته اصلی" طبقه بندی می شود. این بدان معناست که ستاره درخشان کهکشان راه شیری هم اکنون در پایدارترین وضعیت خود قرار دارد و طی آن هیدروژن موجود در هسته آن به هلیوم تبدیل می شود.

برای ستاره ای در حد و اندازه خورشید کهکشان راه شیری، این مرحله بیش از 8 میلیارد سال به طول می انجامد. منظومه شمسی کمی بیش از 4.5 میلیارد سال پیش عمر دارد بنابراین خورشید اندکی از نیمه عمر پایدار خود عبور کرده است.

پس از 8 میلیارد سال دیگر هیدروژنی در خورشید وجود نخواهد داشت تا به هلیوم تبدیل شود. از این مرحله به بعد زندگی خورشید وارد مرحله جذاب تری می شود. همزمان با اتمام ذخیره هیدروژن هسته خورشید، تغییراتی آغاز می شود و تنها هلیوم وجود دارد. درحقیقت هسته خورشید آنقدر داغ یا پرچگالی نخواهد بود که بتواند هلیوم موجود را بسوزاند.

به تدریج و همزمان با افزایش نیروی جاذبه ای خورشید، این ستاره به غول قرمز رنگی تبدیل می شود و این درحالی است که زمین در این شرایط شانسی برای ادامه حیات نخواهد داشت.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا