توسعه اقتصادی نیازمند صنایعی با ارزش افزوده بالا است

 دکتر فرهاد گلستانی فرد در آغاز به کار ششمین کنگره بین المللی رنگ و پوشش در سالن تلاش وزارت کار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این کنفرانس ها باید در راستای دستیابی به فناوری های نوینی که صنایع کشور به آنها احتیاج دارد، برگزار شود و به تغییر فناوری های سنتی به فناوری های نوین کمک کند. 
وی بیان کرد: بنابراین توصیه می شود در حین برگزاری چنین کنگره هایی با کمک اساتید خارجی و داخلی روی مطالب مربوط به توسعه صنعت با ارزش افزوده بالا کار شود. 
گلستانی فرد بیان کرد: در ایران به اندازه کافی در رابطه با چاپ مقاله و جذب دانشجو در گذشته کار کرده ایم اما امروز این دوران تمام شده است و اکنون دورانی است که باید از علم در صنعت و از صنعت در جامعه استفاده و علم به ثروت تبدیل شود. 
وی ادامه داد: برای تبدیل علم به ثروت توصیه نمی شود روی صنایع قدیمی کار کنیم بلکه با فناوری های جدید باید به کمک صنایع کشور بیاییم؛ به طور مثال در صنعت نفت توانایی ما در برداشت از چاه های نفت نصف کشور قطر است زیرا صاحب فناوری ها در صنعت نفت نیستیم بنابراین باید از فناوری های جدید استفاده کرد. 
گلستانی فرد یادآور شد: همچنین باید در زمینه رنگ اتومبیل فعالیت داشته باشیم زیرا ایران یک و نیم میلیون اتومبیل تولید می کند و باید از این ظرفیت ها استفاده کرد.
وی گفت: اگر این نوع کنفرانس ها و گردهمایی ها بتواند به ایجاد دانش واقعی و کاربردی از فناوری های نوین بیانجامد، به هدف خود در این زمینه نزدیک شده ایم. 
گلستانی فرد همچنین در خصوص برنامه وزارت علوم برای ارتباط دانشگاه و صنعت افزود: در 2 سال گذشته تمام تلاش وزارت علوم در تسهیل رابطه دانشگاه و صنعت بوده است و در این راستا با مجلس و دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها قراردادهای جدیدی که تسهیل گر است، امضا شده است. 
وی ادامه داد: به طور مثال در مورد صنعت نفت، وزارت نفت هزار میلیارد تومان بودجه برای استقرار 6 دانشگاه در مدت چهار سال برای کار روی چاه های نفت اختصاص داده است و اقدامات در این زمینه از 6 ماه پیش آغاز شده و در حال اجرا است. 
گلستانی فرد همچنین یادآور شد: در حوزه محیط زیست پروژه های کلانی نیز با دانشگاه ها طراحی شده و در این رابطه اولین اقدام وزارت علوم برقراری ارتباط با دستگاه هایی بود که از دولت بودجه می گیرند تا این دستگاه ها بودجه های خود را به طرف دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در راستای تبدیل علم به عمل سوق دهند. 
وی یادآور شد: اگر قرار باشد مانند گذشته فقط تلاشمان را بر تولید مقاله بگذاریم و این مقالات به صنعت راه پیدا نکند، اهداف ما تامین نمی شود.
گلستانی فرد همچنین با اشاره به اینکه وزارت علوم در حوزه معادن نیز با وزارت صنعـت، معدن و تجارت فعالیت هایی را در حال اجرا دارد، افزود: در این راستا اقدامات خوبی انجام شده مبنی بر اینکه در مقابل اعزام استاد به خارج از ایران اساتید یک سال در صنعت داخل مستقر شوند تا با زبان صنعت و مشکلات صنعت متوجه شوند و بتوانند در این زمینه دیدگاه های بیشتر و عملیاتی ارایه دهند. 
وی گفت: در همین راستا با وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد اینکه اگر فردی در معادن داخلی در حد قابل توجهی در زمینه تحقیقات هزینه کند، این هزینه از مالیات آخر سال آن واحد معدنی کسر شود. 
گلستانی فرد همچنین در مورد استقرار شرکت های دانش بنیان در دانشگاه گفت: 36 پارک علم و فناوری و بیش از هزار شرکت دانش بنیان در داخل پارک های علم و فناوری و خارج از آن مستقر شده اند و تمام آنها به دنبال معرفی دانش نو و فناوری های نو به صنعت کشور هستند. 
وی افزود: شرکت ها باید در آینده کوچک شوند اما فناوری ها باید بزرگ باشد، به طور نمونه شرکت گوگل از نظر تعداد و به لحاظ وسعت شرکت کوچک است اما به لحاظ گردش مالی صد میلیارد دلار یعنی نصف بودجه ایران در سال درآمد دارد. 
گلستانی فرد گفت: شرکت ها به جای ایجاد کارخانه های بزرگ و حجیم مانند گذشته، باید کمپانی های کوچک با ارزش افزوده بالا ایجاد کنند؛ در گذشته بیشتر محصولات حجیم و آلوده کننده با ارزش افزوده کم تولید کرده ایم، اما امروز باید به سمت محصولاتی برویم که ارزش افزوده بالایی دارند. 
سومین کنگره بین المللی رنگ و پوشش از امروز 19 آبان ماه به مدت دو روز با حضور اساتید و متخصصان صنعتی داخلی و خارجی درحال برگزاری است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا