دانش‌های بنیادین، اساس همه تحولات است

یوری میلنر (Yori Milner)، فیزیکدان و میلیارد اهل روسیه است که تاکنون سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای را بر روی شرکت‌های دانش بنیان و نیز جوایز عملی متعدد به انجام رسانده است. یکی از این جوایز «جایزه تحول» (Breakthrough Prize) نام دارد که به اکتشافات تحول آفرین در علوم پایه اعطا می‌شود. آقای میلر در مصاحبه‌ای با مجله نیوساینیست به تشریح این جایزه و اهمیت آن می‌پردازد

 

ما در سال 2013 و آغاز به کار جایزه تحول با هم صحبت کردیم. از آن زمان تاکنون چه اتفاقاتی روی داده است؟

راهی طولانی را از آن زمان پیمودیم. هدف اصل از طراحی جایزه تحول، افزایش آگاهی از علوم بنیادین است. کافی است از یکی از رهگذران در خیابان، نام یک دانشمند زنده را بپرسید. عوام می‌توانند فهرستی بلند بالا از نام بازیگران و خوانندگان را به یاد بیاورند، اما هنوز نمی‌توانند نام یک دانشمند زنده را بگویند.

چرا این قدر به تقویت علوم بنیادین علاقمندید؟

خیلی مهم است که به یاد داشته باشیم هر چیزی که در اطرفمان وجود دارد، در اصل حاصل زحمات دانشمندان است و نه مهندسان. بیست و پنج درصد از تولید ناخالص ملی جهان به خاطر مکانیک کوانتومی است. گفتنی است مکانیک کوانتومی نظریه‌ای بسیار انتزاعی است که صد سال پیش طراحی شده بود. هر قدر بیشتر به آینده برویم، به این نتیجه می‌رسیم که اکتشافات بنیادین به ایجاد فناوری‌های جدید می‌انجامد.

چگونه می‌خواهید دانشمندان را به قهرمانان اجتماعی بدل کنید؟

راههای متعددی وجود دارد و یکی از آنها نیز مراسم ویژه‌ای است که برای اهدای جوایز داریم. جشنواره‌های فیلم و موسیقی نقش مهمی در تبلیغ این رشته‌های هنری دارند. ما هم تلاش می‌کنیم چنین روندی را برای جوایزمان به کار گیریم. با این وجود فرآیند داوری ما علمی و کاملاً سخت گیرانه است.

لطفا در مورد مراسم اهدای جایزه بیشتر توضیح دهید.

این مراسم در یکی از مراکز پژوهشی ناسا برگزار شد. مجری برنامه نیز یک بازیگر مشهور بود. این مراسم برای نخستین بار به صورت زنده توسط شبکه نشنال جئوگرافیک پخش شد و به این ترتیب افراد بسیار زیادی موفق به تماشای آن شدند. اگر بتوانیم در نهایت به 50 تا 100 میلیون تماشاچی دست یابیم، می‌توانیم مخاطبان جوان‌تر را نیز جذب کنیم.

چه کسی برندگان را انتخاب می‌کند؟

برندگان دور قبل، برندگان دور بعدی را انتخاب می‌کنند.

همه 1300 نفری که بر روی آزمایش نوسان نوترینو کار می‌کردند، برنده جایزه فیزیک بنیادین امسال شدند. آیا همه این 1300 نفر در تعیین برندگان دور بعد نقش دارند؟

خیر! زیرا در این صورت کار بسیار دشوار می‌شود. در عوض  سرپرستان هر یک از پنج تیم برنده این کار را انجام می‌دهند.

اینکه برنده جایزه نوبل امسال نیز به خاطر نوسانات نوترینویی برنده جایزه شما شد تصادفی بود؟

بله. ما برندگان مان را در ماه آگوست و پیش از اعلام برندگان نوبل معرفی می‌کنیم. در هر صورت نباید فراموش کرد که دانش یک حوزه مشارکتی است.

امسال شما جایزه جدیدی برای بچه‌های دبیرستانی به ارزش 400 هزار دلار تعیین کردید. دلیل‌تان چه بود؟

این بچه‌ها هنوز هیچ تجربه‌ای در مورد پژوهش علمی ندارند و به همین دلیل از بچه‌های 13 تا 18 ساله خواستیم تا یک فیلم کوتاه بسازند و یکی از مفاهیم پیچیده دانش نظیر نسبیت خاص را به شیوه‌ای ساده معرفی کنند. این کار دشواری است. این جایزه زندگی برنده را تغییر می‌دهد و البته از معلمان و مدرسه آنها نیز تقدیر می‌کند. اما اصلی‌ترین پیغام این جایزه این است که اگر کسی در مدرسه به علوم علاقمند باشد، می‌تواند در آینده پیشرفت خوبی داشته باشد.

 

مترجم: صالح سپهری فر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا