هشت درصد مصرف گاز کشور در بخش پتروشیمی است

دکتر عباس شعری مقدم روز سه شنبه در افتتاحیه اولین کنفرانس مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار بر ضرورت توجه به فناوری های سبز تاکید کرد و افزود: ما به میزان زیادی از منابع سوخت فسیلی استفاده می کنیم و از این طریق آسیب زیادی به محیط زیست وارد می کنیم.
وی ادامه داد: منابع هیدروکربورهایی که در میلیاردها سال در کره زمین ایجاد شده است از 200 سال قبل به این طرف، از طرف بشر به شکل حریصانه ای در حال غارت است.
معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه هیدروکربورها پس از سوزانده شدن به بخار آب و گاز کربنیک تبدیل می شوند، گفت: گاز متان ناشی از تجزیه مواد پلیمری، در جو زمین پراکنده و موجب گرم شدن اتمسفر زمین می شود و محیط زیست کره مسکونی ما را به مخاطره می اندازد.
وی با انتقاد از تفکر سرمایه داری مبنی بر تولید بیشتر با هدف مصرف انبوه، اظهار کرد: ادیان برخلاف تفکر سرمایه داری، انسان ها را به صرفه جویی و مصرف بهینه تشویق می کنند و تنها راه نجات بشر از مشکلات آینده نیز همین مسیر است.
شعری مقدم تاکید کرد: اثربخش ترین صرفه جویی، صرفه جویی در مصرف انرژی است زیرا بیشترین تولید هیدروکربورها از طریق مصرف انرژی صورت می گیرد.
وی راندمان نیروگاه های کشور را حدود 40 درصد اعلام کرد و گفت: نیروگاه های ما به ندرت با راندمان 40 درصد کار می کنند و البته اخیرا نیروگاه های دیزلی ساخته شده که راندمان آنها بالای 90 درصد است بنابراین باید در کنار صرفه جویی در مصرف انرژی، راندمان نیروگاه های خود را افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی ایران همچنین توصیه کرد: مسوولان نسبت به توسعه انرژی های برگشت پذیر مانند خورشید و باد در کشور توجه جدی تری نشان دهند.
وی به مصرف بالای کودهای شیمیایی اوره به عنوان یکی از مشکلات جدی زیست محیطی اشاره کرد و گفت: کود اوره مصرف بالایی در کشاورزی دارد و در کشور ما نیز برخی سال ها حتی تا 2 میلیون تن کود مصرف شده است.
شعری مقدم توضیح داد: این کود پس از مصرف تبدیل به گاز کربنیک و ازت می شود که ازت، جذب گیاه می شود و گاز کربنیک آن در هوا آلودگی ایجاد می کند.
وی ادامه داد: در ایام قدیم، کشاورزان ما شبدر و یونجه می کاشتند که به طور طبیعی، این گیاهان ازت هوا را می گرفتند و در ریشه های خود ذخیره می کردند و وقتی برگ ها را درو می کردند، ریشه در خاک باقی می ماند و برای کشت سال های بعد به عنوان یک منبع ذخیره کود گیاه استفاده می شد.
کاهش استفاده از کودهای شیمیایی و ترویج کشاورزی ارگانیک، از دیگر توصیه های مهم شعری مقدم در راستای تامین سلامت شهروندان و محیط زیست پاک بود.
به گزارش ایرنا،اولین کنفرانس مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار به همت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و صندوق ملی محیط زیست تدارک یافته و به مدت دو روز در محل این دانشگاه برگزار می شود.