همایش آثار مخرب جنگ بر محیط زیست با حضور ظریف آغاز شد

هومان لیاقتی مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست در مراسم افتتاحیه این همایش گفت:مرکز صلح و محیط زیست سال 84 با هدف افزایش آگاهی عمومی برای ارتقا صلح پایدار، گفت وگو تمدن ها و حفاظت از محیط زیست پایه گذاری شد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2001 میلادی، روز ششم نوامبر مصادف با 15 آبان ماه هر سال را با عنوان روز بین المللی 'مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست' نامگذاری کرد که امسال این مراسم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست امروز 19 آبان ماه (10 نوامبر) برگزار شد. 
وی تصریح کرد: سال گذشته این مراسم با حضور وزیر سابق دفاع، رییس پیشین مجلس و رییس انجمن دوستی اتریش در ایران به عنوان سخنران کلیدی برگزار شد که امسال مراسم روز جنگ و محیط زیست با حضور دکتر محمد جواد ظریف و سفرای سوئد و ژاپن برگزار می شود.
وی خاطر نشان کرد: پنل تخصصی با مدیریت علی اشرف مجتهد شبستری نایب ربیس هیات مدیره مرکز صلح و محیط زیست، برخی سفرای خارجی در تهران، سفیر سوئد، اساتید دانشگاهی و میهمانان ویژه از لبنان و یمن تشکیل می شود که در زمینه آثار تخریبی جنگ بر محیط زیست صحبت می شود.
به گزارش ایرنا، مدیر عامل مرکز صلح و محیط زیست با اشاره به اینکه آثار تخریبی جنگ ها بر دنیا به ویژه منطقه خاور میانه روز به روز شدیدتر می شود، افزود: به طور مثال این موضوع که آثار تخریبی که داعش در منطقه ایجاد کرده است، در پنل تخصصی مورد بحث قرار می گیرد.
به گفته لیاقتی، در قرن حاضر با پیشرفت فناوری های مدرن جنگی، خطرات و اثرات جنگ بر محیط زیست به شدت افزایش یافته است، روز بین المللی ' جلوگیری از تخریب محیط زیست در جنگ و مناقشات مسلحانه' برای تاکید هرچه بیشتر بر تبعات مخرب زیست محیطی جنگ و اهمیت دادن به این موضوع نامگذاری شده است؛ عوارضی که در اغلب موارد خساراتی جدی بر طبیعت برجای نهاده و غیر قابل جبران است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا