کشاورزی در پی تغییرات آب و هوائی آغاز شد

تیمی از پژوهشگران بین المللی در حال بررسی و مطالعه بقایای صدف های حلزون فسیل شده ای هستند که در یک سایت باستانی در کشور مراکش به دست آمده اند . هدف اصلی این پروژه ، شناسائی تاثیر پدیده تغییرات آب و هوائی در بازه زمانی میان 10 هزار و 800 سال پیش تا 6 هزار و 700 هزار سال پیش است . سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده سه دانشمند از مراکز مختلف پژوهشی است . این سه نفر عبارتند از : یورنا یانس Yurena Yanes از دانشگاه سینسیناتی University of Cincinnati ، راینر هوترر Rainer Hutterer از موسسه باستان جانور شناسی Zoologisches Forschungsmuseum و یورگ لینستادترف Jorg Linstadter از دانشگاه کلوگن University of Cologne .

به دلیل اینکه ایزوتوپ های موجود در صدف های حلزون ، تنها تحت تاثیر عواملی مانند دما و شرایط آب تغییر می کند و انسان در این زمینه دخالتی ندارد ، ما با یک آرشیو طبیعی از اطلاعات مربوط به دوران پیش از تاریخ رو به رو هستیم .

در همین زمینه یورنا یانس در گفتگویی خبری اعلام کرد : " به دلیل اینکه ایزوتوپ های موجود در صدف های حلزون ، تنها تحت تاثیر عواملی مانند دما و شرایط آب تغییر می کند و انسان در این زمینه دخالتی ندارد ، ما با یک آرشیو طبیعی از اطلاعات مربوط به دوران پیش از تاریخ رو به رو هستیم . "

پژوهشگران با مطالعه این یافته ها ، پی بردند که شرایط عمومی آب و هوای کره زمین در این بازه زمانی ، رفته رفته گرم تر شده و این موضوع می توانید یکی از اصلی ترین دلایل تغییر سبک زندگی انسان های اولیه از روند معیشتی شکار و جمع آوری غذا به کشاورزی و یکجا نشینی باشد .

این پژهشگر دیرینه شناس در ادامه توضیحات خود افزود : " حتی با وجود اینکه پژوهش های پیشین نشان دهنده تغییرات عمده آب و هوائی در این دوره زمانی نسبتا کوتاه نبوده ، اما مطالعه و تجزیه و تحلیل ایزوتوپ های اکسیژن این پوسته های صدفی ، مدارکی طبیعی و مجکم از شواهد تغییرات رخ داده آب و هوائی هستند . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا