کشف فسیل فیل شش میلیون ساله

در پی فعالیت پژوهشی و کاوش های تیمی مشترک از دیرینه شناسان ایالات متحده آمریکا و چین در استان یونن Yunnan واقع در جنوب غربی کشور چین ، بقایای جمجمه یک فسیل شش میلیون ساله کشف شد . بر اساس مطالعات انجام شده ،  این فسیل متعلق به گونه ای از فیل های باستانی با نام  ماستودون mastodon ( پستانداری شبیه فیل که در دوران الیگوسن وپلیستوسن میزیسته ) است .

در پی کشف این فسیل که در شهر ژائو تانگ  Zhaotong به دست آمده است ، دیرینگی حیات این گونه جانوری منقرض شده به یک میلیون سال پیش  از آن چه تا کنون تصور می شد باز گشته است .

در همین زمینه وانگ شی گی Wang Shiqi متخصص تکامل مهره داران و از پزوهشگران آکادمی علوم چین اعلام کرد : " در پی کشف این فسیل که در شهر ژائو تانگ  Zhaotong به دست آمده است ، دیرینگی حیات این گونه جانوری منقرض شده به یک میلیون سال پیش  از آن چه تا کنون تصور می شد باز گشته است . "

گفتنی است پیش از این قدیمی ترین فسیل مساتودون کشف شده در کشور چین ، در استان شمالی شانژی Shanxi به دست آمده بود و این نمونه جدید علاوه بر این که قدمت این گونه جانوری را به عقب تر باز گرداند ، نخستین نشانه حضور این جانور در مناطق جنوبی چین نیز به شمار می رود .

به گفته این کارشناس مهره داران باستانی ، شواهد پیشین نشان می دهد که منشا نخستین و اصلی ماستودون ها در مناطق امروزی استان یونن و حوالی آن است .

شایان ذکر است که این مطالعات با همکاری گروهی از دانشمندان آکادمی علوم چین با همکاری پژوهشگران دیرینه شناس دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا Pennsylvania State University در حال پیگیری است .  

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که شرح کامل این اکتشاف و جزئیات ان در آخرین شماره مجله علمی تکامل پستانداران "The Journal of Mammalian Evolution" منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا