خط تولید انسولین هوشمند در اصفهان راه‌اندازی می‌شود

حمید صانعی به مناسبت روز جهانی دیابت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دیابت یک معضل جهانی و کشوری است، اظهار کرد: اهمیت این بیماری به اندازه‌ای است که سازمان بهداشت جهانی یک روز را برای آن در نظر گرفته است و کشورها را موظف کرده که در زمینه کنترل و درمان دیابت برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی گفت: به همت دولت تدبیر و امید تا پایان سال 94 تمام جمعیت شهری و روستایی کشور باید تحت پوشش طرح تحول بهداشت قرار گیرند و شهرهایی که جمعیت آن‌ها زیر 100 هزار نفر است و حاشیه شهرها تحت پوشش پروانه بهداشت سلامت قرار می‌گیرند.

قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: سیاست وزارت بهداشت برای کاهش شمار مبتلایان و یا کنترل بیماری‌هایی مانند دیابت، پرفشار و چربی خون شناسایی بیماران قبل از مرحله بروز عوارض از طریق سیستم ارجاع به متخصصان و انجام غربالگری است.

صانعی ادامه داد: برای اولین بار در کشور کارشناسان متخصص در زمینه بیماری‌های دیابت، فشار خون، چربی خون و چاقی به مراکز بهداشتی اعزام می‌شوند تا جمعیت زیر نظر مراکز بهداشت را پایش و برای آن‌ها پرونده بهداشتی تشکیل ‌دهند.

قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای طرح تحول سلامت تا کنون 32 هزار پرونده الکترونیکی برای بیماران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی تهیه شده است، افزود: این بیماران از نظر قلبی و عروقی و سلامت چشمی مدام تحت کنترل هستند.

صانعی به جراحی‌ها برای درمان دیابت اشاره و اظهار کرد: پیوند پانکراس، پیوندهای سلول‌های پانکراس، کوچک‌تر کردن معده به روش بالن گذاشتن و کلیپس به روش آندوسکوپی از جمله روش‌های جراحی درمان دیابت است که به خوبی در کشور انجام می‌شود و این روش‌ها منحصر به یک کشور خاص نیست.

وی خاطرنشان کرد: درمان قطعی دیابت، جراحی نیست اما داروهای اصلی درمان این بیماری داروهای ضد اشتها و لاغرکننده مانند "متفورمین" و "اورلی استات" است که پزشکان متخصص به جز این داروها، داروهای دیگری را جایگزین نمی‌کنند.

قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: استفاده از داروهای گیاهی هر چند به درمان دیابت کمک می‌کنند، اما جایگزین داروهای دیابت نمی‌شوند، بنابراین توصیه نمی‌شود بیماران برای منترل بیماری تنها از داروهای گیاهی استفاده کنند مگر اینکه این داروها با مشورت پزشک معالج در کنار داروهای اصلی از استفاده شود.

به گزارش ایسنا،صانعی با اشاره به اینکه 70 درصد مبتلایان به دیابت در استان به دیابت نوع دوم مبتلا هستند، اضافه کرد: این بیماران با روش‌های غیردارویی مانند ورزش و تغذیه سالم می‌توانند قند خون خود را کنترل کنند.

وی خاطرنشان کرد: 95 درصد هزینه‌های بستری دیابت توسط دولت پرداخته می‌شود و 75 درصد هزینه‌های سرپایی درمان دیابت توسط شرکت‌های بیمه‌گر و 25 درصد توسط خود فرد بیمار پرداخت می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا