چرایی ممنوعیت مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها

 با بیان اینکه مصرف آنتی‌بیوتیک در تمام موارد سرماخوردگی نابجا است، تصریح کرد: سرماخوردگی یکی از بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی است که منشاء مختلفی دارد و تا زمانی‌ که عفونی نباشد بیمار اجازه استفاده از آنتی‌بیوتیک را ندارد.

وی افزود: از آنجا که بیشتر سرماخوردگی‌ها از نوع ویروسی است و برخی موارد نیز تظاهر علائم مربوط به آلرژی است، بنابراین مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها ‌نه تنها فایده‌ای برای بدن ندارد، بلکه فرد را دچار عوارض ناشی از مصرف آن و مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌کند.

حنیفه در توضیح مقاومت آنتی‌بیوتیکی بدن اظهار کرد: باکتری‌ها هوشمندانه عمل می‌کنند و اگر نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند، ژن مقاوم به باکتری را به یکدیگر انتقال می‌دهند و دیگر آنتی‌بیوتیک تاثیری در بهبود بیماری فرد نخواهد داشت.

این کارشناس دارویی تاکید کرد: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی و خوراکی بسیار مضر بوده و اگر فرد در آینده به عفونت بیمارستانی یا بیماری جدی مبتلا شود که نیاز به دریافت آنتی‌بیوتیک داشته باشد، دیگر بدن فرد به آنتی‌بیوتیک مقاوم شده و به درمان پاسخ نمی‌دهد.

حنیفه تاکید کرد: هر آنتی‌بیوتیکی دُز مصرفی خاص، فواصل مصرف و یک دوره مصرفی دارد که باید طبق دستور پزشک رعایت شود. در صورتی‌که آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده را سر وقت نخورید یا مدت درمان را کامل نکنید، درمان ناقص مانده و در نتیجه بر اثر خدشه‌دار شدن درمان، مقاومت میکروبی پیش می‌آید.

این کارشناس دارویی در خصوص عوارض مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اظهار کرد: از آنجا که آنتی‌بیوتیک‌ها دسته‌های دارویی متفاوتی دارند، بنابراین عوارض‌شان نیز متنوع است؛ اما آنچه تحت عنوان عوارض کلی مطرح است شامل ناراحتی‌های گوارشی، ایجاد زخم در مری تاثیر نامطلوب بر معده و اسهال می‌شود.

حنیفه در ادامه گفت: اسهال از عوارض جانبی مصرف آنتی‌بیوتیک‌هاست که باعث از بین بردن میکروب‌های مفید روده می‌شود و از بین رفتن پوشش میکروبی روده‌بزرگ را در پی‌ دارد.

وی تاکید کرد: خانم‌های باردار، شیرده، افراد بالای 65 سال و بیمارانی که دچار نارسایی کلیوی، کبد و حساسیت هستند حتما باید قبل از مصرف آنتی‌بیوتیک، پزشک خود را در جریان موارد بیان شده قرار دهند.

حنیفه تصریح کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها به لحاظ شکل دارویی به صورت کپسول، قرص، سوسپاسیون، شربت و اشکال تزریقی هستند که مورد تجویز و استفاده بیماران قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا،این کارشناس مسمومیت‌های دارویی در پایان توصیه کرد: افراد از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها جدا خودداری کنند. همچنین در رابطه با نوع مصرف و مدت زمان آن حتما با پزشک معالج یا داروساز مشورت کنند و در صورت بروز هر گونه سوال در خصوص مصرف دارو می‌توانند با شماره 1490 تماس بگیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا