ژن نوری، محصول گوجه فرنگی را افزایش می دهد

سینا پرس: در سالهای 1920 مشخص شد که گیاه گوجه فرنگی نمی تواند به طور پیوسته زیر نور قرار بگیرد و نور مستمر به خود گیاه و محصول آن آسیب می رساند. به همین دلیل بر خلاف محصولاتی نظیر فلفل، کاهو یا گل رز برای پرورش یافتن در گلخانه ها به صورت 24 ساعته در معرض نور قرار می گیرند، گوجه فرنگی فقط در زیر نور طبیعی رشد می کند. اما به نظر می رسد پژوهش دانشمندان هلندی می تواند این روند را دگرگون سازد.

گروهی از دانشمندان دانشگاه واخنینگن هلند توانستند در کروموزوم شماره 7 نوعی گوجه فرنگی وحشی که در آمریکای جنوبی یافت می شود، ژنی با نام CAB-13 بیابند که موجب مقاومت این گیاه در برابر قرار گیری پیوسته در برابر نور می شود. در گام بعدی این دانشمندان این ژن از طریق شیوه سنتی آمیزش نژادهای مختلف به نوعی از گوجه فرنگی معمولی انتقال دادند.

گوجه فرنگی حاصل از این ترکیب به مدت چند روز به صورت 24 ساعته در معرض نور طبیعی و مصنوعی قرار گرفت و نتیجه کار با محصولات گلخانه ای که تنها 16 ساعت در برابر نور طبیعی قرار داشتند مقایسه شد. گوجه فرنگی هایی که دارای ژن مقاوم در برابر نور شده بودند نه تنها هیچ عیب و ایرادی نداشتند، بلکه محصول نهایی آنها 20 درصد بیشتر از محصول نهایی گلخانه ای که فقط در برابر نور طبیعی قرار داشتند بود.

در حال حاضر برخی انواع سیب زمینی نیز در برابر نور حساسیت دارند. این پژوهشگران امیدوارند بتوانند با بهره گیری از این شیوه بتوانند انواعی از سیب زمینی با ویژگی مقاومت بیشتر در برابر نور ایجاد کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا