چین به زودی به قطب علمی جهان تبدیل می شود

به گزارش ایرنا، حسین گنجی دوست در جمع شماری از اساتید و دانشگاهیان دانشگاه زنجان، افزود: هم اکنون چین از نظر اقتصادی، بازارهای اقتصادی جهان را تصاحب کرده است و به زودی از نظر علمی نیز بازارهای جهانی را در دست می گیرد.

وی یادآورشد: چین به گسترش روابط تجاری و علمی با ایران علاقه بسیاری دارد و برای پذیرش دانشجویان بورسیه در مقاطع دکتری اعلام آمادگی کرده است.

گنجی دوست اظهار کرد: اساتید دانشگاه ها نیز می توانند از فرصتهای علمی ایجاد شده در چین برای شش ماه استفاده کنند.

رایزن علمی ایران در چین و ژاپن گفت: دانشجویان و اساتیدی که از ایران برای تحصیل یا فرصت علمی و پژوهشی به چین سفر می کنند، مبلغان فرهنگی و مذهبی جمهوری اسلامی به شمار می آیند.

وی خاطر نشان کرد: لزومی ندارد که مبلغان از روحانیون باشند و باید متوجه بود که نوع رفتار و منشی که هر فرد ایرانی در کشوری بیگانه در پیش می گیرد تبلیغ فرهنگ و دین ایرانیان خواهد بود.

گنجی دوست ادامه داد: رایزنان علمی موظف هستند که دانشجویان را به سوی فرصتهای تحصیلی و علمی مناسب در کشورهای هدف هدایت و زمینه ایجاد ارتباط بین دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایران با سایر کشورها را فراهم کنند.

رایزن علمی ایران در چین و ژاپن با بیان اینکه استقبال پیش از این از بورسیه های علمی چین کم بود، گفت: با تدابیر اندیشیده شده در وزارت علوم، در سال نخست اعزام دانشجو به چین، فقط سه نفر استقبال کردند و این تعداد در سال بعد یعنی سال 92 به 20 نفر رسید.

وی به تقسیم بندی دانشگاه ها به دو رده 'الف' و 'ب' اشاره کرد و اعزام دانشجویان به چین با بودجه کامل دولت ایران را اقدامی اشتباه خواند.

گنجی دوست تاکید کرد: دانشگاه های چین به طور متوسط تا سه هزار یوآن به دانشجویان بورسیه شهریه پرداخت می کند.

رایزن علمی ایران در چین و ژاپن گفت: علاوه بر این برخی دانشگاه ها هزینه رفت و برگشت دانشجو به ایران و چین را تقبل کرده و حتی هزینه سفرهای علمی وی را نیز پرداخت می کند.

وی اضافه کرد: در کشور چین از پنج طریق بورس کل دولت چین، بورس کنفسیوس، بورس پرافینچال، شهردار منطقه ای که دانشگاه در آن قرار دارد و خود دانشگاه، شهریه دانشجویان بورسیه پرداخت می شود.

گنجی دوست افزود: مسوولان وزارت علوم در تلاش هستند تا دانشگاه های چین را از نظر سطح شناسایی و دسته بندی و متناسب با علوم مورد نیاز کشور اقدام به اعزام دانشجو کنند.

رییس اداره همکاری های علمی بین المللی دانشگاه زنجان نیز در این جلسه گفت: این دانشگاه یک برنامه راهبری پنج تا 10 ساله برای حرکت به سوی بین المللی شدن دارد.

اسماعیلی کرمی دهکردی یادآورشد: از سویی دانشگاه به لحاظ تعداد رشته ها، مقاطع تحصیلی و تعداد دانشجویان و اساتید بزرگ شده و سطح آن ارتقا یافته است.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر یکی از برنامه های اولویت دار و مورد تاکید وزارت علوم نیز حرکت به سوی بین المللی شدن دانشگاه هاست.

کرمی دهکردی خاطر نشان کرد: از این پس یکی از شاخصهای مهم ارزیابی دانشگاه ها و ارتقای اساتید، میزان بین المللی بودن آنها خواهد بود.

رییس اداره همکاری های علمی بین المللی دانشگاه زنجان با بیان اینکه مسوولان این دانشگاه آماده تسهیل زمینه برای برقراری ارتباط با دانشگاه های مختلف بین المللی است، به تفاهم نامه منعقد شده این دانشگاه با یکی از مراکز دانشگاهی معتبر و بین المللی چین اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا