تجویز شربت سینه برای کودکان زیر سه سال ممنوع است

 دکتر پرویز طباطبایی افزود: عفونت های تنفسی، شایع ترین علت مراجعه افراد به درمانگاه ها و بیمارستان ها به ویژه در فصول سرد است که در تمام سنین به خصوص در کودکان و شیرخواران که از سطح ایمنی پایین تری برخوردارند، مشاهده می شود.
وی ادامه داد: شایع ترین این عفونت ها، سرماخوردگی، سینوزیت، گلودرد و گوش درد است که در میان این موارد، سرماخوردگی از بقیه شایع تر است و کودکان بیش از بزرگسالان به این بیماری گرفتار می شوند.
طباطبایی با اشاره به اینکه بیشترین عامل سرماخوردگی مربوط به ویروس ها است، تصریح کرد: سرماخوردگی با درمان های کمکی از قبیل باز کردن راه های تنفسی بهبود می یابد و نیازی به تجویز آنتی بیوتیک ندارد.
به گفته رییس پنل عفونت های تنفسی یازدهمین همایش عفونی کودکان، سینوزیت و گوش درد، شایع ترین عارضه سرماخوردگی به شمار می رود.
وی ادامه داد: گلودرد پس از سرماخوردگی، شایع ترین علت مراجعه کودکان به مراکز درمانی است؛ این بیماری منشا ویروسی دارد و در کودکان زیر یک سال بیشتر مشاهده می شود.
طباطبایی اظهار کرد: در پنل عفونت های تنفسی یازدهمین همایش عفونی کودکان، فوق تخصص های عفونی اطفال علاوه بر ارایه جدیدترین دستاوردهای درمانی این رشته، در مورد تجربیات درمانی خود بر اساس شواهد علمی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.
وی گفت: در کودکان زیر یک سال که به گلودرد مبتلا شده اند، آنتی بیوتیک توصیه نمی شود و این دارو تنها برای افراد پنج تا 15 سال که پزشک احتمال ابتلای آنان به عفونت 'استرپتوکوکی' را می دهد، تجویز می شود.
رییس پنل عفونت های تنفسی یازدهمین همایش عفونی کودکان یادآور شد: تاخیر در درمان کودکان دچار گلودرد استرپتوکوکی، ممکن است، عوارضی همچون ابتلای این کودکان به روماتیسم حاد مفصلی یا 'گلومرونفریت' را به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه از دیگر عوارض سرماخوردگی، سینوزیت است، یادآور شد: عامل سینوزیت معمولا ویروس ها هستند که احتیاج به درمان خاصی ندارند اما در مواقعی که برخی از این بیماران دچار عفونت های میکروبی نیز می شوند، باید برای آنان درمان با آنتی بیوتیک تجویز شود.
طباطبایی از گوش درد به عنوان یکی دیگر از بیماری های عفونی شایع در کودکان نام برد که شایع ترین آن در کودکان 6 ماهه تا 2 ساله بروز می کند. 
وی یادآور شد: هرچند تا پیش از رسیدن بیمار دچار گلودرد به مرحله حاد، می توان بدون تجویز آنتی بیوتیک، درمان های لازم را کرد، اما پزشکان از همان ابتدا به تجویز آنتی بیوتیک روی می آورند که این امر سبب افزایش مقاومت میکروبی در سال های اخیر شده است.
طباطبایی افزود: به همین دلیل یکی از موضوعات یازدهمین همایش عفونی کودکان، مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها و مساله مقاومت میکروبی در سال های اخیر است.
به گزارش ایرنا از انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران، یازدهمین همایش سالانه انجمن عفونی کودکان و هفتمین بزرگداشت دکتر سیداحمد سیادتی، 20 تا 22 آبان ماه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا