تکثر رسانه ها باعث ایجاد و گسترش سواد رسانه ای می شود

محمدتقی روغنی ها، مدیر عامل موسسه مطبوعاتی ایران، در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با تکثر مطبوعات در کشور گفت: در نگاه کلی تکثر رسانه ها می تواند برای فضای مطبوعاتی کشور مفید باشد. اما نباید فراموش کرد که کثرت زمانی می تواند مفید واقع شود که در مطبوعات چند صدایی و خواسته عموم مردم مورد توجه قرار گیرد، در غیر این صورت تکثر رسانه ها نه تنها مفید نخواهد بود بلکه می تواند برای روزنامه نگاری حرفه ای کشور مضر هم واقع شود.

این استاد ارتباطات در مورد پایین آمدن کاهش تیراژ مطبوعات در کشور، به نبود جاذبه‌های خبری در روزنامه ها اشاره کرد و گفت: دلیل این امر نبود تنوع در مطالب روزنامه هاست، در حالی که  در کشوری مانند ایران که میزان علاقه مردم به مطالعه کم است، باید جذابیت مطبوعات بالا رود تا مردم تمایل بیشتری به خریدن و خواندن مطبوعات پیدا کنند.

روغنی ها در این رابطه افزود: علاوه بر مطالب گفته شده باید کثرت رسانه های دیداری و شنیداری در کشور را هم به آن اضافه کرد، چرا که تکثر رسانه ها در ایران با کثرت در محتوا همراه نبوده و به همین دلیل مردم یک خبر را چندین بار از رسانه های مختلف می شنوند، به همین دلیل تمایل آنها نسبت به مطبوعات به خصوص روزنامه ها کم شده است.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: در خبرگزاری‌ها میزان گزارش‌های تحلیلی، خبری و توصیفی بسیار پایین است. علاوه بر آن مطالبی به عنوان گفتگوهای چالشی و جذاب بسیار کم است و تمام این عوامل باعث شده تا روزنامه ها با وجود کثرت در تعداد، نتوانند بر افکار عمومی تاثیر لازم را بگذارند.

وی عنوان کرد: علاوه بر این، می توان گفت تکثر رسانه ها باعث ایجاد و گسترش سواد رسانه ای نیز می شود. در جوامع توسعه‌یافته مردم از سواد رسانه‌ای بالایی نیز برخوردار هستند، چون تکثر رسانه‌ای وجود دارد و همین امر راه استفاده‌ هر چه مفیدتر از تنوع رسانه‌ای را برای شهروندان فراهم می‌سازد و اجازه می‌دهد که آنها قدرت انتخاب داشته و از پارادایم‌های معطوف به سواد رسانه‌ای بهره‌مند شوند.

روغنی ها تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته تکثر و تعدد رسانه‌ای بالایی وجود دارد. این تکثر عاملی است برای افزایش سواد رسانه‌ای مانند همان روندی که در کشورهای پیشرفته وجود دارد. تاثیر تکثر رسانه‌ای هم این است که این رسانه‌ها امکانی را برای ابراز عقاید مختلف فراهم می کنند و در واقع مانعی برای سکوت و خاموشی گروه‌هایی هستند که در اقلیت قرار دارند و این خود عاملی برای هم‌گرایی نهادهاست که در آموزش و بالا بردن سواد رسانه‌ای مطرح است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا