الگوبرداری غرب ازمدل ایرانی پیوند کلیه

 داریوش آرمان اظهارداشت: همزمان با آغاز هفته حمایت از بیماران کلیوی، همایش مدیران این انجمن با حضور قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت­ های اجتماعی، سازمان های مردم نهاد و خیریه­‌های حوزه سلامت کشور و جمعی از مسئولان برگزار می شود.

معاون ارتباطات و بین الملل انجمن بیماران کلیوی کشور گفت: بیست و یکمین همایش مدیران انجمن بیماران کلیوی، در آستانه هفته حمایت از بیماران کلیوی (۲۳ تا ۳۰ آبان ۹۴)، همزمان با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم مصطفی قاسمی رئیس فقید انجمن و به میزبانی انجمن بیماران کلیوی استان بوشهر برگزار می شود.

وی افزود: در این همایش که روز چهارشنبه ۲۰ آبان با حضور جمعی از مسئولان عالی رتبه کشوری و استانی و مدیران ۱۷۰ شعبه و نمایندگی انجمن برگزار می شود مهم ترین مشکلات بیماران کلیوی کشور، چالش ها، فرصت ها ونگاه به آینده و برنامه های مهم دراین باره مورد بحث و تبادل نظرمدیران انجمن ومسولان قرارخواهد گرفت.

آرمان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار بیمار دیالیزی و پیوند کلیه تحت پوشش ۱۷۰ شعبه و نمایندگی این انجمن در سراسر کشور هستند، تصریح کرد: بدون شک با توجه به مشکلات انباشته شده در سال های گذشته و کم توجهی های جدی به توسعه بخش ها و مراکز دیالیز و پیوند در کشور انتظار می رود نوسازی، بازسازی و تجهیز و راه اندازی بخش های جدید نیز در اولویت های دولت، مسئولان وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس قرار گیرد.

دبیر سابق هیئت مدیره انجمن بیماران کلیوی اظهارداشت: با توجه به رشد سریع سالمندی جامعه ایرانی و نیز وجود میلیون ها بیمار مبتلا به دیابت و فشارخون و بیماری های ژنتیکی کلیوی در کشور، سالانه حداقل شاهد رشد سالانه ۱۵ درصدی بیماران حاد کلیوی هستیم.

وی افزود: به همین خاطرتوجه به پیشگیری ازبیماری های کلیوی وفراهم نمودن زیرساخت های لازم بهداشتی ،مراقبتی و درمانی به خصوص درزمینه پیوند کلیه ازاهمیت بسیاربالایی برخورداراست.

آرمان گفت: در حال حاضر بیش از ۳۵ هزار بیمار پیوند کلیه باهمکاری و هماهنگی این انجمن و تلاش های خستگی ناپذیر تیم های پزشکی و پرستاری در کشور انجام گرفته که به همین خاطر ایران جزء ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه پیوند کلیه است.

وی افزود: با توجه به اینکه انجمن بیماران کلیوی بنیانگذار پیوند ازمرگ مغزی در کشوراست و همواره در زمینه ترویج فرهنگ اهدای عضو از مرگ مغزی پیشتاز بوده است بدون شک گسترش روز افزون فرهنگ اهدای عضو از این طریق از اولویت های مدیران و دست اندرکاران انجمن در سراسر کشوربوده و هست. به همین خاطر نیز در حال حاضر نیمی از پیوندهای کلیه در کشور از طریق مرگ مغزی و نیمی دیگر نیز از طریق پیوند زنده به زنده صورت می گیرد.

عضو هیئت امنای انجمن بیماران کلیوی تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد باتوجه به آماربالای مرگ ومیرافرادنیازمند کلیه درلیست های انتظارآمریکا واروپا،درحال حاضرمدل ایرانی پیوند کلیه به عنوان یکی از الگوهای مهم و موفق برای نجات بیماران در این کشورها نیز مورد استفاده است.

به گزارش مهر،آرمان افزود: آمارها نشان می دهد طی دو سال اخیر حداقل بیش از ۱۶۰ هزار نفر از بیماران نیازمند عضو اروپایی و امریکایی در لیست انتظار جان باخته اند که همین موضوع نیز انتقادهای جدی مجامع مختلف را به دنبال داشته است. از این رو مدل ایرانی پیوند کلیه به سرعت در حال توسعه در کشورهای پیشرفته دنیاست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا