چهار گام ساده برای کاهش ابتلا به آلزایمر

به گزارش ایرنا ازانجمن آلزایمر ایران، انتخاب یک سبک زندگی سالم خطر ابتلا به دمانس را دردوران سالمندی کاهش می دهد. 

** استفاده از مغز 

هر فعالیتی که مغز را به چالش بکشد،مانند استفاده از بازی های فکری ،کتاب خواندن،جدول کلمات و سودوکو به فعال کردن مغز کمک می کند. همچنین فراگیری یک زبان جدید می تواند بسیار جذاب باشد. 

فعالیت هایی که ترکیبی از فعالیت های ذهنی، جسمی و اجتماعی باشند خطر ابتلا به دمانس را کاهش می دهند، مانند شرکت در یک کلاس، راه رفتن یا ورزش دسته جمعی و یا شرکت در گروه هایی که فعالیت اجتماعی دارند. 

یک مطالعه نشان داد، خطر ابتلا به دمانس در سالمندانی که چهار روز در هفته جدول حل می کنند، 47 درصد کمتر از افرادی ا ست که در هفته فقط یک بار جدول حل می کنند. 

فعالیت های ذهنی باعث ارتباط بین سلولی می شود و با وجود از بین رفتن سلول ها، مغز می تواند برای مدت طولانی خوب کار کند و هیچ علائمی از دمانس در فرد دیده نشود. 

**تغذیه سالم 

رژیم غذایی سالم خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می دهدکه دارای چربی و کلسترول کمی بوده و جریان خون به مغز را تقویت کند. 

نتایج یک پژوهش نشان داده است که افرادی که حداقل یک بار در هفته ماهی چرب مصرف کرده اند 60 درصد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در آنان کاهش دارد.

چربی ماهی احتمالا از سخت شدن رگ ها و بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند. این عوامل می تواند خطر ابتلا به دمانس را افزایش دهند. 

تحقیق دیگر نشان می دهد که افزایش مصرف اسید فولیک خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا 55درصد کاهش می دهد. 

نتایج یک بررسی دیگر نشان داد که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افرادی که بیش از سه بار در هفته آب میوه یا آب سبزی نوشیده اند، 76 درصد کمتر از کسانی است که کمتر از یک بار در هفته از آن مصرف کرده اند.

آب میوه هایی که از میوه و سبزی تازه تهیه می شوند حاوی بیشتر آنتی اکسیدان های هستند که می توانند از تخریب سلول های بدن محافظت کند. 

**ورزش 

ورزش رادر برنامه روزانه بگنجانید، پیاده روی سریع، شنا، بدنسازی یا یوگا از ورزش هایی است که برای مغز مفید است. 

فعالیت فیزیکی مستمر کمک می کند تا خون رسانی به مغز بهتر انجام شود و همچنین باعث کاهش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت شده که عوامل خطر ساز دمانس محسوب می شوند. 

نتایج تحقیق نشان داده که خطر ابتلا به دمانس در افرادی که سه بار یا بیشتر در هفته ورزش می کنند در مقایسه با افرادی که کمتر از این مقدار فعالیت فیزیکی دارند، 30 تا 40 در صد کمتر است. 

یک بررسی نشان داد: مردان سالمندکه بیش از 3 کیلومتر در روز پیاده روی می کنند در مقایسه با افرادی که کمتر از نیم کیلومتر راه می روند خطر ابتلا به دمانس را تقریبا به نصف می رساند. 

توصیه می شودکه فعالیت بدنی را ازحداقل روزانه 30 دقیقه با یک فعالیت متوسط شروع کرده فعالیت هایی مانند راهپیمایی تند، باغبانی را انجام دهید. 

**معاشرت 

اجتماعی بودن و حضور در بین جمع می تواند افراد را در مقابل دمانس و بیماری آلزایمر محافظت کند.

حضور در فرهنگسراها ، ورزش در پارک ،باشگاه ها و همکاری داوطلبانه برای سلامت جسم و روح مفیدخواهد بود. 

نتایج یک مطالعه نشان داد که داشتن مجموعه ای از دوستان و آشنایان می تواند از ابتلا به دمانس و بیماری آلزایمر پیشگیری کند در این مطالعه افرادی که دوستان محدودی داشته یا فاقد دوست هستند، افزایش خطر ابتلا به دمانس 60 در صد را نشان می دهد. 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا