ورود نسل جدید تکنولوژی بازیافت مواد شیمیایی به صنایع پتروشیمی

 یک کارشناس صنعت پتروشیمی به ورود نسل جدید تکنولوژی بازیافت مواد شیمیایی به صنایع پتروشیمی اشاره کرد و گفت: برای اولین بار یک شرکت بزرگ نفتی جهان بسته های جدید فن آوری و تکنولوژیکی بازیافت برخی از مواد شیمیایی پرمصرف در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی را ارائه کرده است.

 سمیرا موسوی خواه کارشناس صنعت پتروشیمی روز شنبه در سمینار تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان صنعت پتروشیمی و پلیمر کشور، گفت: بازیافت و مدیریت مصرف مواد شیمیایی در صنایع پتروشیمی علاوه بر دستاوردهای اقتصادی همچون کاهش هزینه تولید ناشی از صرفه جویی ارزی خرید کمتر مواد شیمیایی، مزیت های متعددی زیست محیطی نیز به همراه دارد.
این کارشناس صنعت نفت خاطرنشان کرد: هم اکنون کشورهای مختلف صاحب صنعت پتروشیمی همچون عربستان سعودی، قطر، چین، هند و آمریکا به دنبال اجرای طرح های جدید مدیریت مواد شیمیایی قابل استفاده در صنایع پتروشیمی خود هستند.
موسوی خواه افزود: برای نخستین بار در طول فعالیت بیش از 50 ساله صنعت پتروشیمی ایران، یک شرکت بزرگ نفتی جهان بسته های جدید فن آوری و تکنولوژیکی بازیافت برخی از مواد شیمیایی پرمصرف در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی را ارائه کرده است.
وی اضافه کرد: خالص سازی اتانول آمین های مصرف شده در پالایشگاه های گاز به منظور شیرین سازی گاز ترش، خالص سازی گلایکول در چرخه پالایش گاز، بازیابی سولفولان در چرخه آروماتیک زدایی حلال ها برای استخراج بنزن، تولوئن، زایلین، بازیابی تتراگلایکول و مونواتیلن گلایکول در سکوهای گاز از مهمترین بسته های تکنولوژیکی ارائه شده است.
موسوی خواه تصریح کرد: تاکنون این فناوری های جدید بازیابی مواد شیمیایی و افزودنی در صنایع پالایش گاز و پتروشیمی شرکت های آرامکو و سابیک عربستان، قطر پترولیوم، شل و بریتیش پترولیوم انگلیس، دی.او.دبلیو کمیکالز، باسف آلمان و اکسون موبیل آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت و کاهش تولید ضایعات در صنایع پتروشیمی در کشورهای مختلف جهان یکی از مهمترین شاخص های کاهش هزینه تمام شده محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری است، خاطرنشان کرد: به طور قطع با استفاده از این بسته های جدید تکنولوژیکی و کاهش هزینه های تولید، ایران می تواند در دوران پساتحریم با کاهش هزینه های از قدرت چانه زنی بالاتری برای فروش و صادرات محصولات پتروشیمی در بازار جهانی برخوردار باشد. 
به گزارش ایرنا،این فعال صنعت نفت با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود امکان استفاده گسترده از این فنآوری های جدید در صنایع پتروشیمی ایران در دوران پساتحریم فراهم شود، تاکید کرد: به طور قطع با انتقال دانش فنی این تکنولوژی جدید علاوه بر احیای اقتصاد واحدهای پتروشیمی ایران می توان از مزیت های زیست محیطی استفاده از این تکنولوژی جدید بهره مند شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا