نور لیزرهای اسباب بازی به چشم آسیب های می زند

 به دنبال کاهش بینایی یک راننده 44 ساله آلمانی بر اثر نور لیزر بازتاب شده از آینه، پزشکان در مورد خطر لیزرهای اسباب بازی هشدار داده اند. 
مورد گزارش شده، مربوط به پسربچه ای است که در فاصله 15 متری راننده، در حال بازی با لیزر بوده و نور قرمز منعکس شده لیزر از آینه، به چشم راننده بازتابش شده است. این سانحه که حدود 6 ماه پیش اتفاق افتاد، سبب تاری کامل و کاهش دید چشم سمت راست راننده شده است و هنوز پس از گذشت شش ماه، بهبودی در چشم راننده حاصل نشده است. پزشکان معتقدند که شبکیه چشم بیمار آسیب جدی دیده است و همین امر سبب تاری و کاهش دید است.
مطالعات نشان می دهد که باریکه لیزرهای اسباب بازی یا وسایلی که برای اشاره به مطلب خاص روی پرده ویدئو پرژکتور در سخنرانی ها استفاده می شوند، توسط رنگدانه های شبکیه چشم جذب شده و گرمای شدیدی تولید می کنند و بسته به شدت لیزر و مدت زمان آن، بخشی از شبکیه چشم می سوزد. سوختگی شبکیه دید مرکزی را از بین می برد. دید مرکزی برای مطالعه و رانندگی ضروری است.
درست است که بسیاری از مشکلات بینایی، از قبیل صدمه به شبکیه ناشی از دیابت، با لیزر درمان می شود؛ ولی خیره شده به لیزر حتی پس از منعکس شدن از آینه، بسیار خطرناک است.
به گزارش ایرنا از رویترز، نور لیزر به دلیل تمرکز و تک رنگ بودن، بسیار خطرناک است. حوادث ناشی از لیزر تماشاچیان فوتبال و لیزرهای تابیده شده به چشم خلبانان، یکی از مهمترین دلایل مراجعه به اورژانس های سوانح چشم است. نتایج این تحقیقات در نشریه آنلاین BMJ Case Reports منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا