ال نینو می تواند موجب انقراض کروکودیل ها شود

بر اساس پژوهش های جدید انجام شده توسط جانور شناسان ، پدیده آب و هوائی ال نینو می تواند موجب نابودی و انقراض کروکودیل هایی شود که در دهانه های رودخانه های کشور استرالیا زندگی کرده و بر اساس عادت همیشگی خود در انتظار آغاز فصل باران یا monsoon هستند که طی آن همزمان با بارش باران های موسمی ، به مناطق داخلی رودخانه های مهاجرت می کنند .

این دسته از کروکودیل ها که بومی اقیانوسیه هستند بر اثر تاخیر در بارش باران های موسمی در باتلاق های دهانه های روخانه گرفتار شده و زندگی  آن ها به دلیل بی آبی و پدیده  دی هیدراته شدن dehydration در خطر جدی قرار دارد .

در حال حاضر و به دلیل تاخیر ایجاد شده در بارش باران های موسمی این منطقه که به دلیل رخ دادن پدیده ال نینو ایجاد شده است ، این حیوانات در مناطق باتلاقی دهانه رودخانه ها گرفتار شده و امکان مهاجرت ندارند . در همین زمینه گراهام وب Grahame Webb پژوهشگر زیست شناس در گفتگو با شبکه خبری ای بی سی اعلام کرد : " ما امیدواریم بارش باران هر چه زودتر آغاز شود زیرا این حیوانات در منطاق زندگی خود گرفتار شده و به دام افتاده اند . "

گفتنی است بر اساس مطالعات انجام شده ، زندگی این دسته از کروکودیل ها که بومی اقیانوسیه هستند بر اثر بی آبی و پدیده  دی هیدراته شدن dehydration در خطر جدی قرار دارد .

ال ‌نینو (El Nino) یکی از چرخه‌ های مشهور آب و هوایی جهان بوده که هر 2 تا 7 سال یک ‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌ های بزرگی در آب و هوای سراسر زمین می‌ شود . از جمله این ناهنجاری‌ها می‌ توان به سیلاب‌ های ناگهانی ، خشک ‌سالی ، قحطی و اپیدمی اشاره کرد .

قابل ذکر است ، مطبوعات و رسانه های استرالیایی اعلام کردند که دفتر هواشناسی استرالیا خبر از وقوع حتمی آخرین دور ال نینو داده است . در واقع ال نینو دوره هوای گرم از یک سیستم آب و هوایی بزرگ بوده که در جنوب اقیانوس آرام رخ می دهد چرا که بر خلاف قاعده برای مدت طولانی گرم یا سرد بوده است .

به بیان ساده تر ، ال ‌نینو یک گردش اتمسفری ، در صفحه ‌ای عمود بر استوا است که با صعود هوا در غرب اقیانوس آرام استوایی و نزول هوا در شرق اقیانوس آرام استوایی شکل می‌ گیرد و همراه با آن بادهای سطحی شرقی و بادهای غربی فوقانی به موازات استوا در سطح وسیعی از حوضه اقیانوس آرام استوایی ایجاد می ‌شود . این مساله به این معنا است که آب های گرم اقیانوس آرام از غرب اقیانوس به سمت شرق آن گسترش پیدا کرده و باران را با خود به آن سمت می برد . این موضوع باعث خشکسالی های گسترده ای در غرب اقیانوس آرام و بارندگی در شرق این اقیانوس می شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا