واردکننده محصولات تراریخته‌‌ایم اما برای تولید داخلی منتقد داریم

هم اکنون با وجود تمام این مسایل عده ای منتقد این موضوع هستند و از دیدی نقادانه به این مساله می پردازند. نقدی که خود جای نقد بسیاری دارد.

دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: امروزه یکی از راه های کاهش فقر غذایی و افزایش محصو ل های مقرون به صرفه و مقاوم کشاورزی، کاهش آفت ها و  از بین رفتن دسترنج یک کشاورز و ازدیاد واحد کشت غلات و سایر گیاهان استفاده از محصول های تراریخته است؛ هم اکنون علم ژنتیک بسیاری از مشکل حوزه‌های مختلف را حل کرده است.

وی افزود:هم اکنون برخی از کشورهای پیشرو موفق به تولید بیش از 180 محصول تراریخته شده اند اما ما تاکنون موفق به تولید تنها دو محصول شده ایم  به همین دلیل ما در این زمینه بسیار عقب تر از سایر کشورها هستیم.

وی اظهار کرد:محققان ایرانی هم اکنون با کمک علم ژنتیک موفق به دستیابی ژنی در نوعی پنبه شده اند؛ در گذشته کرمی به نام آغوز به جان محصول های کشاورزی می افتاد و حاصل دسترنج کشاورز از بین می رفت. هم اکنون با استفاده از علم ژنتیک و تولید محصول تراریخته، این گونه پنبه نسبت به این نوع آفت مقاوم شده است. کشاورز نیز به این درجه از اطمینان می رسد که محصولش نتیجه بخش است و او صاحب ثروت می شود. از سوی دیگر ما دیگر مجبور به واردات این نوع محصول  ها به کشورمان نمی شویم.

قانعی تصریح کرد: همچنین نوعی آفت نیز دامنگیر برنج بود که باعث از بین رفتن این نوع محصول می شد. علم ژنتیک به کمک این مشکل نیز برآمد و ما هم اکنون با دستکاری ژنتیکی قادر به تولید برنجی مقاوم در مقابل این آفت شده ایم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: اخیرا این دست ورزی های ژنتیکی باعث ایجاد نگرانی برخی از افراد در کشور شده است.نگرانی آنان پیرامون ایجاد یک سری بیماری و بروز برخی مسایل ناشناخته است. هم اکنون مشکل قانونی این مساله رفع شده است و مجلس شورای، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کرده تا اجازه تولید محصول های عاری از هرگونه مشکل و بیماری برای بشر را بدهد؛ این محصول‌ها باید طبق مدرک ها و شاهدها عاری از هرگونه مشکلی باشند.

هم اکنون برخی از کشورهای پیشرو موفق به تولید بیش از 180 محصول تراریخته شده اند اما ما تاکنون موفق به تولید تنها دو محصول شده ایم  به همین دلیل ما در این زمینه بسیار عقب تر از سایر کشورها هستیم.

وی بیان کرد: هم اکنون آزمایشگاه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ابزارها و تجهیزات مورد نیاز این امر مجهزشده اند تا مردم را نسبت به عوارض احتمالی حفظ و در عین حال کشور را از بهره برداری این محصول ها محروم نکنند.

وی گفت: همچنین هم اکنون زیر نظر معاون اول ریاست جمهوری کمیسیون ایمنی زیستی پیرامون این مساله تشکیل شده و این موضوع بر اساس قانون پیش می‌رود.

وی افزود: عقب افتادن ما نسبت به سایر کشورهای پیشرو آمریکایی، اروپایی و ژاپنی در این زمینه باعث شده تا ما امروزه وارد کننده محصول‌های تراریخته باشیم؛ هم اکنون در سطح دنیا کسی دنبال واکاویی تراریخته یا نبودن محصول نیست. وقتی مدارکی دال بر سلامت محصول با کیفیت بالا و قمیت کم ارایه شود آن محصول در بازارهای جهانی خواهان پیدا می‌کند.ما نیز قصد خرید محصول های تراریخته نداریم اما خواه ناخواه با جست و جو در بازارهای دنیا برای خرید محصولی با کیفیت و ارزان از این محصول ها استقبال می کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تولید محصول های تراریخته در حفظ سرمایه های ملی و افزایش دانش و مهارت کشور گفت: متاسفانه مخالفان تولید این محصول ها در کشور به جای تمرکز به  رقم بالای واردات محصول های تراریخته به انجام تحقیقات پیرامون این مساله توجه کرده اند؛ به نظر آنان انجام چنین تحقیقاتی در کشور پسندیده نیست. اگر آنان منتقد استفاده از محصول های تراریخته هستند پس باید مانع ورود این محصول ها به کشور نیز باشند؛ طبق نقل قول ها سالانه حدود 5 میلیون دلار محصول تراریخته وارد کشور می شود. اگر در بازار مالی این محصول ها باز است، منتقدان حق ندارند این مساله را به بازارهای داخلی نیز تعمیم دهند.

وی بیان کرد: متاسفانه این موضوع در کشورمان رها شده است؛ اخیرا ستاد توسعه زیست فناوری فراخوانی برای حمایت از تولید این محصول ها ارایه داده است. ما بر اساس این فراخوان متوجه شدیم اصلا کسی در این حوزه کارنکرده است. متاسفانه بیشتر از 10 موضوع پیرامون این مساله به دبیرخانه ستاد ارسال نشد بنابراین ما برای رسیدن به جایگاه مطلوب و رقابت با کشورهای پیشرو جای کار بسیاری داریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا