مشکلات یک برند خودرو برای برندهای دیگر نیز خطرناک است

پژوهش جدید در دانشگاه واشنگتن و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می‌دهد در این جا نظرهای منفی به سمت مدل‌های رقیب نیز سرازیر می‌شوند و آن‌ها را وارد این فرآیند می‌کنند. محققان دریافته‌اند سه چهارم نظرهای آنلاین منفی در مورد یک برند به برندهای دیگر نیز سرایت می‌کند.

به عبارت دیگر، این امر منجر به بروز اثر "هاله معکوس" می‌شود و به جای این که نظر منفی درباره یکی از مدل‌ها، موجب شود برندهای رقیب در مقایسه با آن خوب به نظر برسند، نظرهای بد درباره برند فراخوان‌داده شده توسط یک شرکت به سرعت موجب اشاعه نظرهای منفی درباره برندهای رقیب هم می‌شود.

دانشمندان یک پایگاه داده‌ نظرهای آنلاین را درباره چهل و هشت مدل فراخوان‌داده‌شده و ساخته شده توسط چهار تولیدکننده خودرو یعنی تویوتا، هوندا، نیسان و کرایسلر ایجاد کردند. این فراخوان‌ها بین ژانویه سال 2009 و آوریل سال 2010 رخ دادند و فقط در سال 2010، بیش از 20 میلیون وسیله نقلیه برای فروش فراخوان داده شدند. همچنین در این بازه زمانی فراخوان برای فروش‌ مدل‌های تویوتا داده شدند که این فراخوان‌ها به طور آنی افزایش یافتند.

محققان دریافتند اخبار بد درباره یک برند، فروش را در حالت کلی کاهش می‌دهد و یک درصد افزایش اخبار منفی درباره برند منجر به زیان ماهانه 3.8 میلیون دلاری فروش برند فراخوان‌داده‌‍شده می‌شود.

شرکت‌ها باید به فراخوان‌های فروش شرکت رقیب توجه داشته باشند زیرا نظرهای منفی درباره یک برند موجب سرازیرشدن نظرهای منفی در مورد برند دیگر می‌شود و این اثر برای برندهای همان کشور تولیدکننده برند یادآوری‌شده شدیدتر می‌شود.

بنابراین، دانشمندان بر این باورند به محض این که شرکتی درباره یک برند خودرو برای فروش فراخوان داد، شرکت‌های دیگر باید اثرات هاله معکوس یا سرازیری‌های منفی را به حداقل برسانند.

این پژوهش در Journal of Marketing Research منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا