نظرهای منفی درباره برندهای یک خودرو برای برندهای دیگر خطرناک است

پژوهش جدید در دانشگاه واشنگتن و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می‌دهد صحبت‌های منفی به سمت مدل‌های رقیب نیز سرازیر می‌شود و آن‌ها را نیز  وارد این فرآیند می‌کند.

محققان دریافته‌اند سه چهارم نظرهای آنلاین منفی به برندهای دیگر نیز سرایت می‌کند.

به عبارت دیگر، این منجر به اثر هاله معکوس می‌شود. به جای این که نظر منفی درباره یکی از مدل‌ها، موجب شود برندهای رقیب در مقایسه خوب به نظر برسند، نظرهای بد دباره برند یادآوری‌شده توسط یک شرکت به سرعت موجب اشاعه نظرهای منفی درباره برندهای رقیب نیز می‌شود.

دانشمندان پایگاه داده‌ چتر آنلاین را درباره چهل و هشت مدل یادآوری‌شده ساخته شده توسط چهار تولیدکننده خودرو یعنی تویوتا، هوندا، نیسان و کریسلر را ایجاد کردند. این یادآوری‌ها بین ژانویه 2009 و آوریل 2010 رخ دادندو این بازه زمانی موجب یادآوری‌های زیادی شد و فقط در سال 2010، بیش از 20 میلیون وسیله نقلیه یادآوری شدند. همچنین در این بازه زمانی یادآوری‌ مدل‌های تویوتا انجام شدند که به طور آنی افزایش یافتند.

محققان دریافتند اخبار بد درباره برندهای رقیب فروش را در حالت کلی کاهش می‌دهد و یک درصد افزایش اخبار منفی درباره برند رقیب منجر به زیاد ماهانه فروش 3.8 میلیون دلاری برای برند یادآوری‌شده می‌شود.

شرکت‌ها باید به یادآوری‌های یک رقیب توجه داشته باشند و نظرهای منفی درباره یک برند موجب سرازیرشدن نظرهای منفی در مورد برند دیگر می‌شود و این اثر برای برندهای همان کشور و همان اندازه برند یادآوری‌شده شدیدتر می‌شود. بنابراین، دانشمندان بر این باورند به محض این که شرکتی یادآوری دارد، شرکت‌های دیگر باید اثرات هاله معکوس یا سرازیری‌های منفی را به حداقل برسانند.

این پژوهش در Journal of Marketing Research منتشر شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا