گزارش تصویری از باغ گیاه شناسی برلین

سینا پرس : در این باغ گیاه شناسی  گیاهان و گل های گوناگونی دیده می شود که شمار گونه های آن به 22 هزار نوع می رسد . این گیاهان و گل های گوناگون و رنگارنگ در زمینی به گستره 43 هکتار قرار دارند  .

 یکی از پروژه هایی  که در این پارک اجرا می شود ، کاشت گیاهان و گل هایی است که در جهان کمیاب هستند و یا در خطر نابودی قرار دارند . در این باغ گونه های مختلف از گیاهان سردسیری، نواحی خشک و مناطق استوایی و مرطوب به طور جداگانه نگهداری می شود. باید اشاره کرد که این گیاهان را به دو دسته گونه های سالیانه و همیشگی و گونه های یک ساله دسته بندی می کنند .

تاریخ احداث این پارک به سال 1897 تا 1910 بر می گردد که ساخت آن زیر نظر معماری به نام آدلف انگلر انجام گرفت .   نخستین گردآوری و کاشت گیاهان گوناگون برای گسترش بخشیدن گیاهان خانگی و گلخانه ای در برلین در سال 1573 میلادی، انجام شد . جالب است که این کار با کوشش یک باغبان در باغ میوه وآشپزخانه کاخ شهر برلین انجام گرفت و نخستین باغ  گیاهی یا گیاه شناسی "Botanical Garden" در برلین  به وجود آمد که البته این باغ هنوز هم  وجود داشته و گسترش نیز پیدا کرده است.          

در سال 1679 در خیابان پتسدامر در محل امروزی پارک هانریش فون کلیست ، باغی به نام باغ هپ وجود داشت  که با هدف ساخت آب میوه های گوناگون از آشپزخانه ، میوه ها و باغ استفاده می کرد. سر انجام کارل لودویگ ویلدنو به هدف خود که همانا داشتن یک باغ گیاهی با مشخصه های علمی و با قابلیت های منحصر به فرد و قابل عرضه در سطح جهانی بود، رسید و این  باغ در سال 1809 از سوی دانشگاه برلین  به عنوان یک باغ رسمی حیات گیاهی شناخته شد .

نخستین انگیزه های جابه جایی باغ گیاهی در سال 1888 به وجود آمد زیرا برای گسترش دادن به گیاهان و کاشت آنها و نیز محدود کردن کشاورزی و محصولات آن  نیاز به این جابه جایی دیده می شد. گذشته از این بسیاری از گلخانه های قدیمی نیاز به بازسازی داشتند .علاوه بر آن ، محیط قرار گرفتن این باغ  که  شهری بزرگ  ودر حال توسعه و همراه با آلودگی هوا و نیز آلودگی های  صنعتی بود ، اثرات نا مطلوب و بدی بر باغ می گذاشتند که با جا به جایی آن  آسیب های رسیده به گیاهان  به کم ترین حد  ممکن می رسید . قابل ذکر است که هزینه مالی نیز نقش مهمی در این موضوع داشت .

سرانجام آدلف انگلر طرح بندی و ساخت بخش های مختلف باغ را بر عهده گرفت  و ساختار و چشم انداز باغ را مشخص کرد و آن را به عنوان یک باغ تزئینی یا یک پارک گیاهی نشان داد .

امروزه این پارک بخشی از دانشگاه برلین به حساب می آید. بخش موزه گیاه شناسی به همراه مجموعه گسترده ای از گیاهان خشک و کتابخانه بزرگ علمی- تخصصی به پارک اضافه شده است .

 مجموعه های گیاهی گوناگون پارک شامل چندین ساختمان و گلخانه است که شامل گلخانه های ویژه کاکتوس ها، گلخانه هایی ویژه ارکیده ها ، گیاهان گوشخوار ، زنبق های آبی و سفید بزرگ و … است . در مجموع گسترده زمین های گلخانه ای به شش هزار متر مربع می رسد و بخش ها و زمین های رو باز باغ 13 هکتار و 14 هکتار نیز ویژه کشاورزی و گیاهان خاص کشاورزی است که درقسمت های جنوبی و غربی پارک قرار دارد و در کنار آن نیز مجموعه گیاهان محلی و بومی نگهداری می شود. در میان بسیاری از گیاهان گرمسیری مانند  بامبو های ( گیاه خیزران) غول پیکر نیز دیده می شود. 

یکی دیگر از بخش هایی که در این پارک دیده می شود، بخش گیاهان بومی کنار دریا ست. با بررسی های گیاه شناختی بخشی را  به گیاهانی اختصاص داده اند که با یکدیگر هم خانواده  هستند و  در شمال غربی باغ قرار گرفته است و متاسفانه در جنگ جهانی دوم در سال 1945 به وسیله توپ و آتش  آسیب های فراوانی دیده و تقریبا به طور کامل از بین رفت ولی در سال های پس از جنگ این قسمت از باغ را با مشخصه های دیگر از نو باز سازی کردند .

در این پارک 262 حوضچه آب و بخش هایی برای تخیله آب و انتقال آب های سرریز شده ، با سیمان ساخته اند. همچنین در پارک گیاهی برلین بخشی را نیز به صورت مرداب مانند درست کردند تا بتوانند گیاهان مردابی را در آن نگهداری کنند. قابل توجه است که حوضچه بزرگی برای این بخش وجود دارد که با دمای مشابه با دمای آب مرداب ساخته شده و محیط مورد نظر  را گرم و هم دما با منطقه های گرمسیر می کند تا گیاهان مردابی بر اساس همان نوع آب و هوا رشد کنند.

یکی از بخش های شناخته شده پارک گیاهی برلین گلخانه بزرگ آن است که بزرگ ترین گلخانه  موجود در جهان است. این گلخانه از بدنه فلزی با پوشش شیشه ای ساخته شده است که دارای 25 متر بلندا و ابعاد  30 در 60 متری زیر بنا است.دمای درونی گلخانه همواره در 30 درجه سانتیگراد و رطوبت هوا بالا نگه داشته می شود.

بخش های قدیمی پارک باز سازی شده و گسترش پیدا کرده اند و امروزه یکی از باارزش ترین باغ های گیاهی و گیاه شناسی در دنیا محسوب می شود که هر ساله دانش آموزان ، دانشجویان و پژوهشگران مختلفی برای آموزش ، پژوهش، مطالعه و بررسی به این پارک می کشاند .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا