سرعت هواپیماها با موتور جدید هیبریدی پنج برابر سرعت صوت می‌شود

با نصب فناوری جدید موتور جت هیبریدی بر روی هواپیما می‌توان به سرعت تقریبی 6400 کیلومتر در ساعت یا معادل پنج برابر سرعت صوت دست یافت.

طبق اعلام شرکت Reaction Engines، به کمک نسل جدید موتورهای توربین- راکت می‌توان فاصله لندن تا سیدنی را در کمتر از چهار ساعت طی کرد.

شرکت سازنده این فناوری جدید مدعی شد که می‌توان به کمک موتورهای هیبرید توربین- موشک حتی ماهواره‌ها را نیز در مدار قرار داد.

شرکت سازنده در مورد جزئیات فنی این دستاورد قابل توجه اظهارکرد: با ترکیب فناوری موتور جت و موتور موشک و نصب آن بر روی یک هواپیمای با فناوری جدید و آیرودینامیک بسیار بالا می‌توان مانند هواپیماهای معمولی از روی باند تیک‌آف کرد و پس از رسیدن به ارتفاع مورد نظر سرعت هواپیما را تا پنج برابر سرعت صوت افزایش داد.

محققان در پاسخ به سوال نحوه تامین انرژی سوخت موشک و هزینه‌های بسیار بالای تامین آن عنوان کردند: در فناوری کنونی موتورهای موشک، تمامی سوخت مایع مورد نظر باید در محفظه پرفشار و متعاقبا سنگین همراه موشک حمل شود که این امر هزینه‌های بسیار بالایی را به همراه دارد.

خوشبختانه در فناوری جدید موتور هیبریدی، تمامی اکسیژن مایع مورد نیاز توسط موتور هواپیما و با روش خنک کردن دمای هوای ورودی از هزار درجه تا 150 درجه سانتیگراد و در کمتر از یک صدم ثانیه تامین می‌شود.

فناوری خودکفایی در تامین اکسیژن مایع باعث افزایش ایمنی و جلوگیری از بروز حوادثی همچون افزایش بیش از حد دما و انفجار مخازن سوخت مایع خواهد شد.

پس از شکست پروژه هواپیمای مسافربری فرا صوت کنکورد، این پروژه دومین تلاش برای کسب سرعت بیش از دو برابر سرعت هواپیمای کنکورد است.

به گزارش ایسنا،مقامات شرکت سیستم‌های BAE در مورد زمان بکارگیری موتورهای جت هیبریدی در نمونه تجاری اظهارکردند: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده نمونه آزمایشی این هواپیما تا سال 2020 ساخته خواهد شد و در صورت تامین بودجه و کسب استانداردهای لازم حداقل 20 سال برای ساخت نمونه واقعی زمان لازم است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا