زالوی طبی در معرض انقراض

دکتر معصومه ملک در گفت و گو با ایرنا افزود:در نخستین همایش سه روزه زالو که از فردا (28 بهمن) در دانشکده زیست شناسی پردیس علوم دانشگاه تهران برگزار می شود،زالو درمانی و ضرورت تکثیر وپرورش آن در کشور با حضور متخصصان داخلی و خارجی بررسی می شود.

وی ادامه داد:زالو درمانی از زمان ابن سینا در طب ایرانی رواج داشته و در طب مدرن نیز زالو درمانی در بسیاری از بیماری ها از قبیل کاهش علائم آرتروز و جراحی پلاستیک و ترمیمی استفاده می شود.

دکتر ملک افزود:در این همایش بین المللی علاوه برمتخصصان داخلی طب سنتی وطب مدرن که با زالو در ارتباط هستند،چهارجانورشناس، پرورش دهنده زالو و پزشکان متخصص از کشور آلمان، اوکراین و لهستان حضور دارند.

وی گفت:با توجه به روند رو به افزایش استفاده از گونه زالوی طبی در علم پزشکی و برداشت بی رویه از طبیعت، نسل زالوی طبی ایران در معرض انقراض قرار گرفته است، بنابراین این همایش در جهت همگرایی بین افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند و نیز ارایه اطلاعات در زمینه تکثیر و پرورش زالو به صورت صنعتی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه با سازمان غذا و دارو در زمینه ارایه زالو به عنوان دارو در داروخانه ها همانند کشورهای اتریش و اوکراین در حال بحث هستیم بیان کرد: هماهنگی های لازم با سازمان شیلات کشور به عنوان ارگان نظارت کننده بر صدور مجوز فعالیت در این زمینه انجام شده است.

ملک تصریح کرد:همچنین در کارگاه یک روزه تکثیر و پرورش زالو در این همایش، علاقه مندان با روند اخذ این مجوز آشنا خواهند شد.

وی با اشاره به ضرورت تکثیر و پرورش زالوی طبی و کم بودن اطلاعات افرادی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند،گفت:دراین همایش با توجه به بررسی های میدانی انجام شده درکشورهای مالزی، آلمان و آمریکا اطلاعات لازم از سوی متخصصان و کارشناسان این حوزه در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

ملک بیان کرد:در این همایش که با حمایت ستاد توسعه علوم وفناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری برگزار می شود، معاون طب سنتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، رییس شیلات ایران و دبیر ستاد توسعه علوم وفناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری حضور خواهند داشت.

وی گفت:انتظار می رود با پایان این همایش دستورالعملی در رابطه با حفاظت، تکثیر، پرورش و استفاده درمانی زالو تنظیم شود تا تمامی افراد ملزم به رعایت آن باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا