اخبار کوتاه از جهان پزشکی

تحقیقات جدید از تاثیر مکمل های ویتامین دی بر کاهش فشار خون و تقویت توان انجام حرکات ورزشی حکایت دارد.
مصرف روزانه ویتامین دی در دو هفته توسط گروهی از داوطلبان، موجب شد که توان انها در رکاب زدن افزایش یابد و در قیاس با گروه دیگری که این ویتامین را دریافت نکرده بودند، فشار خون و سطوح هورمون استرس زای کورتیزل آنها نیز کاهش یابد.

***به نوشته دیلی میل، محققان می گویند شستشوی روزانه بدن با صابون، باکتری های مفیدی را که از پوست در برابر وضعیت هایی مانند آکنه و اگزما محافظت می کند، از بین می برد. پوست و نیز روده انسان چندین تریلیون باکتری موسوم به میکروبیوم دارد که تعادل آنها بر سلامت انسان تاثیر می گذارد.
محققان توصیه می کنند که افراد برای استحمام روزانه از صابون ملایمی استفاده کنند که از مواد ارگانیک ساخته شده است، زیرا بیشتر صابون های ضدباکتری مملو از مواد شیمیای نامطلوبی هستند که توازن باکتریایی پوست را برهم می زند.

**محققان دانشگاه تگزاس راهکاری برای تشخیص زمان دقیق زایمان زنان یافته اند. آنها یک علامت و به عبارتی سیگنال سلولی در مایع آمنیوتیک اطراف جنین کشف کرده اند که با نزدیک شدن زمان وضع حمل تشکیل می شود.
به گفته محققان، این علامت سلولی می تواند یک سامانه هشدار اولیه برای افرادی باشد که احتمال زایمان زودهنگام در آنها زیاد است.
محققان دانشگاه تگزاس نمونه های مایع آمنیوتیک 50 زن باردار را که در مرحله زایمان قرار داشتند و 51 زن دیگر را که در پایان دوران بارداری بسر می بردند، مورد بررسی قرار دادند.
آنها محور توجه خود را روی بررسی تلومرها متمرکز کردند؛ تلومرها بخش هایی از دی.ان.ای هستند که از اطلاعات ژنتیکی در حین تقسیم سلولی محافظت می کنند و با هر بار تقسیم سلول کوتاه تر می شوند.
به گفته محققان، با کامل شدن رشد جنین در رحم مادر و نزدیک شدن به مرحله تولد، جفت و سایر بافت های مربوط نیز به دلیل تکه تکه شدن تلومر و از بین رفتن نهایی آن، پیر می شوند.
به گزارش ایرنا از ایندیپندنت، محققان می گویند که این فرآیند به طور بالقوه می تواند موجبات آغاز روند زایمان و وضع حمل نهایی را فراهم کند.