18 استان کشور در معرض فرسایش بادی قرار دارند

به گزارش خبرنگار سیناپرس، دکتر سلمان زارع در نشست علمی فرسایش بادی و پدیده ریزگردها که در محل نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران برگزار شد، با بیان اینکه گرمایش زمین، کمبود آب شیرین و بیابان زایی از مهم ترین چالش های زیست محیطی جهان است، اظهار کرد: بیابان زایی در اثر عواملی چون تغییر کاربری اراضی، فرسایش بادی، استفاده بیش از حد از منابع آب و… به وجود می آید و توان تولید در اکوسیستم های خشک را کاهش می دهد.

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران افزود: یک چهارم اراضی جهان از پدیده بیابان زایی رنج می برند. 41 درصد از سطح کره زمین مناطق خشک هستند که 2 میلیارد نفر از جمعیت جهان را شامل می شود.

وی خاطرنشان کرد: بیابان زایی خیلی آرام تنوع زیستی را تحت تاثیر قرار می دهد و امنیت غذایی را به مخاطره می اندازد.

زارع با تاکید بر اینکه برای تولید یک سانتی متر خاک بین 100 تا 700 سال زمان نیاز است، یادآور شد: بعد از آفریقا، آسیا بالاترین آمار فرسایش خاک را دارد. همچنین در بین کشورهای آسیایی بالاترین آمار فرسایش مربوط به ایران است که دلیل آن وجود 80 میلیون هکتار مناطق بیابانی در کشور است.

این استاد دانشگاه متذکر شد: فرسایش بادی باعث حمل ذرات و تشکیل تپه های ماسه ای می شود. در حال حاضر 6 درصد از سطح زمین را نهشته های بادی تشکیل می دهد.

مالچ های نفتی دو ترکیب عمده دارد. یکی ترکیبات هیدروکربنی که سرطانزا هستند و دیگری غیر هیدروکربنی که شامل عناصر سنگین است 

وی خسارات ناشی از فرسایش بادی را شامل کاهش حاصلخیزی و عمق خاک، تجمع ماسه بادی و وقوع ریزگرد دانست و گفت: فرسایش بادی در 18 استان کشور ما اتفاق می افتد.

زارع با اشاره به روش های مقابله با حرکت تپه های ماسه ای و وقوع ریزگرد، تصریح کرد: برای این کار راه های مختلفی چون منحرف کردن مسیر ماسه های روان، تثبیت یا حذف تپه های ماسه ای متحرک، تشدید انتقال ماسه، تشدید ترسیب ماسه، کاهش تامین ماسه و حذف منابع ماسه وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، روش های کنترل تپه های ماسه ای در ایران را شامل روش های بیومکانیکی، فیزیکو شیمیایی و بیولوژیکی عنوان کرد و افزود: مالچ پاشی در ایران از 50 سال پیش شروع شد که شامل مالچ های نفتی می شد.

وی خاطرنشان کرد: مالچ های نفتی دو ترکیب عمده دارد. یکی ترکیبات هیدروکربنی که سرطانزا هستند و دیگری غیر هیدروکربنی که شامل عناصر سنگین است. بعد از مالچ پاشی این مالچ در اثر تنش های محیطی به صورت پودر در می آید و با باد حمل می شود که می تواند جذب پوست انسان شود.

زارع با بیان اینکه پوشش گیاهی بهترین روش برای جلوگیری از فرسایش خاک است، گفت: الان حدود 5-6 سال است که اصلا مالچ نفتی در کشور استفاده نمی شود.

این استاد دانشگاه، آیتم های ارزیابی یک مالچ مناسب را به این شرح معرفی کرد: 1- بررسی ماندگاری و تاثیر در فرسایش خاک 2- نگهداری رطوبت خاک و تاثیر در درجه حرارت خاک 3- بررسی مقاومت فشاری 4- تاثیر در جوانه زنی بذر و استقرار نهال 5- تاثیر در ویژگی های خاک.

وی تصریح کرد: از بین مالچ های بررسی شده، مالچ بیولوژیک بهترین نتیجه و کارآیی را داشته است. عمر مفید این مالچ بین 2 تا 3 سال است و این مدت برای گرفتن فرصت از طبیعت به منظور رشد نهال ها و تثبیت خاک کافی است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا