تلاش دانشمندان برای درمان خارش های پوستی

در پی کشف علت دقیق خارش پوست بدن ، دانشمندان یک گام دیگر به ارائه روش درمان قطعی برای عارضه خارش های مزمن و دوره ای پوستی نزدیک شدند . بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، پژوهشگران موسسه سالک Salk Institute در مطالعات جدید خود موفق به کشف مسیر های ویژه عصبی شده اند که حس خارش را به مغز انتقال می دهد .

نتایج به دست آمده از این  مطالعات می تواند به دانشمندان در مسیر شناخت دقیق تر مکانیزم های بالقوه ایجاد خارش که توسط شرایط و عوامل متعددی مانند اگزما ، اختلالات عصبی ناشی از دیابت ، انقباض های عضلانی و برخی از انواع خاص سرطان ایجاد می شود ، یاری کند .

پژوهشگران فوق در کمال شگفتی مشاهده کردند که برخی از این سلول ها را می توان با تابش نور تحریک کرده و نوع خارش ایجاد شده در بدن انسان و واکنش سلول های عصبی ستون فقرات به حس خارش ناشی از پرتو های نور و خارش های ایجاد شده توسط عوامل شیمیائی یا گزیدگی حشراتی مانند پشه ، متفاوت است . نتایج به دست آمده از مطالعات می تواند به دانشمندان در مسیر شناخت دقیق تر مکانیزم های بالقوه ایجاد خارش که توسط شرایط و عوامل متعددی مانند اگزما ، اختلالات عصبی ناشی از دیابت ، انقباض های عضلانی و برخی از انواع خاص سرطان ایجاد می شود ، یاری کند . این کشفیات همچنین می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که چرا بدن برخی از افراد در هنگام ابتلا به خارش های پوستی مزمن ، به داروهای آنتی هیستامین پاسخ مناسب نمی دهد .

در همین رابطه مارتین گولدینگ Martyn Goulding سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " این برای نخستین بار است که پژوهشگران قادر به شناسائی و کشف مسیر های ویژه ای که به صورت اختصاصی احساس خارش را در نخاع ایجاد می کنند ، شده و این موضوع بسیار با اهمیت است . "

فعالیت بیش از حد و تحریک این مسیر های عصبی که احتمالا وظیفه اصلی ان ها تشخیص و شناسائی حضور حشرات روی پوست بدن انسان است ، می تواند دلیل اصلی بروز خارش های دوره ای و مزمن باشد .

لازم به توضیح است که نخاع دارای انواع سلول های عصبی موسوم به اعصاب داخلی یا interneurons است که واسطه فرایند انتقال و حس مناطق مختلف بدن از جمله پوست هستند . پژوهشگران در این مطالعات دریافتند که برخی از سلول ها دارای پروتئین های کوچکی به نام neuropeptide Y یا NPY کوتاه تری نسبت به سایر سلول ها هستند . این سلول ها در تمامی مغز وجود داشته و وظایف متعددی را بر عهده دارند ولی هنوز نقش دقیق NPY در ساختار نخاع کشف نشده و دانشمندان دلیل حضور  و عملکرد این سلول ها را در سیستم نخاع انسان نمی دانند .

برانه Bourane از دیگر پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق گفت : " احتمالا در اینده و طی مطالعات بعدی ما خواهیم توانست نقش دقیق این سلول ها را در نخاع کشف کرده و به این ترتیب می توان برای یافتن درمان قطعی خارش های مزمن ، راهی ارائه کرد . "

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علوم journal Science  منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد .

 

مترجم: احسان محمدحسینی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا