آموزش مهندسی مکانیک در دانشگاه های ما مطابق استانداردهای روز دنیاست

دکتر علی غفاری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به جایگاه رشته مهندسی مکانیک در کشور، گفت: مهندسی مکانیک مادر همه رشته های مهندسی است و بسیاری از رشته های مهندسی از این رشته منشعب شده اند. تقریبا می توان گفت که هیچ صنعتی نیست که به مهندسان مکانیک نیاز نداشته باشد. رشته های دیگر مهندسی، در زمینه تخصصی خود می توانند نقش آفرین باشند اما مهندسی مکانیک در تمام زمینه ها کارکرد دارد.

استاد مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، افزود: در کشور ما توجه خوبی نسبت به رشته مهندسی مکانیک صورت می گیرد و بسیاری از داوطلبان ورود به دانشگاه ها، تمایل به انتخاب این رشته دارند. ما هم تقریبا بهترین دانشجویان را جذب می کنیم. بسیاری از دانش آموختگان رشته مکانیک در دانشگاه های ایران، وقتی به خارج از کشور می روند بلافاصله پذیرفته می شوند. یعنی مانند بسیاری از محصولات تولید داخل نیستند که در داخل کشور بتوان از آن استفاده کرد و در خارج از کشور نتوان. علت این موضوع آن است که استانداردهایی که برای آموزش دانشجویان این رشته در دانشگاه های ما وجود دارد مطابق استانداردهای روز دنیاست. در عین حال، معنی این حرف آن نیست که در دانشگاه های ما، آن چیزی که مهندس مکانیک می بایست بداند، به او آموزش داده می شود. ما اصول و مفاهیم اولیه مربوطه را آموزش می دهیم و دانش آموختگان وقتی وارد عرصه های مختلف مهندسی می شوند، متناسب با نیازشان در آن رشته صنعتی، تخصص های لازم را می آموزند. ما در دانشگاه توان وارد شدن به ریزه کاری های تخصصی رشته های مختلف صنعتی را نداریم چون زمانی که یک دانشجو در دانشگاه آموزش می بیند، 4 سال است.

رییس انجمن مهندسان مکانیک ایران با اشاره به برنامه های این انجمن برای ارتقای سطح مهندسی مکانیک در کشور، خاطرنشان کرد: انجمن مهندسان مکانیک ایران از قدیمی ترین انجمن های مهندسی در کشور است. نقش اصلی این انجمن آن است که بخشی از جامعه بزرگ مهندسان مکانیک ایران را که در صنعت اشتغال دارند با نوآوری های علمی و بخشی را که در دانشگاه مشغولند، با فرآیند صنعت آشنا کند.

رشته های دیگر مهندسی، در زمینه تخصصی خود می توانند نقش آفرین باشند اما مهندسی مکانیک در تمام زمینه ها کارکرد دارد.

وی یادآور شد: این انجمن چند مجله علمی دارد که در زمینه های تخصصی مهندسی مکانیک کار می کنند. ما در کشور در حدود 140 هزار مهندس مکانیک داریم که تعداد قابل توجهی از اینها عضو انجمن مهندسان مکانیک هستند. دوره های تخصصی مورد نیاز اعضای انجمن در محل انجمن یا در محل صنعت برگزار می شود و به این ترتیب یک نقش مهم انجمن که ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه است، ایفا می شود.

غفاری در ادامه اظهار کرد: انجمن مهندسان مکانیک در زمینه آموزش مهندسان حرفه ای که بحث جدیدی در ایران است، فعالیت می کند و تاکنون چند دوره آموزش مهندسان حرفه ای را با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور برگزار کرده ایم. هدف از برگزاری این دوره ها آن است که مهندسان بتوانند دوره های تخصصی مورد نیاز صنعت را ببینند.

استاد مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی  افزود: انجمن مهندسان مکانیک یک کنفرانس سالانه دارد که می توان گفت معتبرترین کنفرانس علمی داخل کشور است و سالانه چیزی در حدود 5000 مقاله به این کنفرانس می آید. تا به حال 22 کنفرانس برگزار شده و اردیبهشت سال آینده بیست و سومین کنفرانس در محل دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود.   

رییس انجمن مهندسان مکانیک ایران  در پایان گفت: ما هم اکنون در انجمن مهندسان مکانیک ایران مشغول کار کردن روی بحث تشکیل شاخه مهندسی مکانیک در سازمان نظام مهندسی کشور هستیم. پس از آماده شدن مباحث مربوطه، آن را به سازمان نظام مهندسی ارسال می کنیم تا انشاالله پس از طی شدن مراحل اجرایی، تشکیلاتی به نام سازمان نظام مهندسی مکانیک در کشور راه اندازی شود که بخشی از سازمان کلی نظام مهندسی کشور خواهد بود.          

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا