جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی با جانشین‌های پوست مصنوعی

مدیر گروه مهندسی بافت دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی با جانشین‌های پوست مصنوعی قابل انجام است، تاکید کرد: مطالعات کلینیکی نشان می‌دهد چندین جایگزین پوستی برای ترمیم پوست موثر بوده و منجر به تسهیل بهبود زخم می‌شود.

دکتر جعفر آی در گفت وگو با ایسنا ، در دومین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت که در سالن غرضی بیمارستان میلاد برگزار شد با بیان اینکه مهندسی بافت و پزشکی ترمیمی به عنوان یک روش جایگزین در جهت بازسازی یا جایگزینی بافت و ارگان‌های از دست رفته و آسیب دیده به سرعت در حال پیشرفت است، گفت: به طور معمول سلول‌های جداسازی شده از بیمار بر روی داربست‌های متخلخل سه بعدی زیست سازگار، همراه با فاکتورهای رشد کشت داده می‌شود.

وی اضافه کرد: این روش باعث می‌شود تا بافت‌ها و ارگان‌های جدید را بسازد. داربست، پشتیبان موقتی را برای اتصال، تکثیر و تمایز فنوتیپیک سلولی فراهم می‌کند. همچنین شرایط بیوفیزیکی و بیوشیمیایی را برای تشکیل بافت جدید از طریق تقلید ویژگی‌های ساختاری و عملکردی ماتریکس خارج سلولی اصلی فراهم می‌کند که نقش مهمی را در کنترل و تنظیم رفتار و عملکرد سلول بازی می‌کند.

این فوق دکترای کشت سه بعدی از دانشگاه تورنتو کانادا، خاطرنشان کرد: در طی سال‌های اخیر پیشرفت عظیمی در درک پاتوفیزیولوژی ترمیم زخم و همچنین در زمینه تحقیقات در جهت ساخت گرافت‌های پوستی طبیعی و یا جانشین‌های پوست مصنوعی ایجاد شده است.

آی با اشاره به اینکه امروزه این جانشین‌ها نه تنها منجر به پیشگیری فوری از اتلاف مایعات بدن و عفونت‌های باکتریایی می‌شود بلکه اثرات ترمیمی رضایت بخشی را نیز در پی دارد، تصریح کرد: چندین جایگزین پوستی در مطالعات کلینیکی نشان می‌دهد که این بافت‌ها جهت جایگزینی و یا ترمیم پوست موثر بوده و منجر به تسهیل بهبود زخم می‌شود.

وی اضافه کرد: آلوگرافت به دست آمده از پوست جسد انسان، زنوگرافت از پوست حیوانات یا پوشش‌های سنتتیک زخم می‌تواند به عنوان پوشش فوری زخم‌ها به کار رود.

این مدیر گروه مهندسی بافت دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان یادآور شد: اجازه تشکیل درم جدید طبیعی‌تر و اپیتلیزاسیون عالی همراه با حفظ غشای پایه و افزایش کنترل بر ترکیب و تخریب داربست‌ها به ترتیب از مزایای این جایگزین‌های پوستی طبیعی و مصنوعی است.