پارک های محله ای و نقش آن ها در سلامت زنان

سیناپرس: با گسترش این پدیده، اندیشمندانی از گوشه و کنار جهان به فکر ایجاد روش هایی برای کاهش تبعات منفی آن هستند که در این میان گسترش فضاهای سبز شهری، همواره به عنوان راهکاری قابل توجه شناخته شده است. سودمندی این راهکار توسط محققینی از کشورمان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

 افزایش پدیده شهرنشینی از تبعات زندگی مدرن است که تاثیرات آن، ابعاد مختلف زندگی شهروندان را در بر می گیرد.

محیط شهری یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده سلامت شهروندان است که توجه ویژه ای را از سوی دست اندر کاران مربوطه می طلبد. امروزه بیش از نیمی از مردم جهان ساکن شهرها هستند که سلامت جسمی و روانی آن ها از شاخص های مهم در موفقیت برنامه های توسعه پایدار به شمار می رود. با توجه به این موضوع، مدیران و برنامه ریزان شهری می توانند با طراحی و اجرای برنامه های سیستماتیک و مدون و با کنترل بر روی محیط های شهری، تاثیر به سزایی بر روی وضعیت بهتر سلامتی شهروندان داشته باشند.

در این میان ایجاد فضاهای عمومی به خصوص پارک های محله ای از اهمیت خاصی برخوردار است. توسعه این گونه فضاها به همراه ایجاد امکاناتی برای فعالیت های بدنی، می تواند موجبات تشویق آحاد مردم به پیاده روی و استفاده از فضای سبز طبیعی و در نتیجه بهبود سلامت جسمی و روحی آن ها را فراهم آورد. فضاهای سبز شهری می توانند تاثیر قابل توجهی بر کاهش استرس، افزایش فعالیت فیزیکی، ایجاد فرصت های بیشتر برای تعامل اجتماعی، دسترسی به هوای سالم، کسب نشاط و تفریح خانوادگی، رفع خستگی، دوری از آلودگی و تنگی محیط مسکونی و گریز از یکنواختی زندگی شهری داشته باشند.

در همین راستا یک مطالعه موردی به همت پژوهشگرانی از دانشگاه های شهید بهشتی و پیام نور به انجام رسیده است که نتایج آن در شماره پاییز 93 فصل نامه تخصصی «جغرافیا» منتشر گردیده است. در این پژوهش که به روش اسنادی-تحلیلی-میدانی و با مشارکت 100 زن استفاده کننده از پارک محله ای «بهار آزادی» واقع در محله «شهران شمالی» در غرب تهران به انجام رسیده است، کارآمدی پارک های محله ای بر روی وضعیت سلامت زنان شهری مورد ارزیابی قرار گرفته است.

نتایج پژوهش نشان می دهد که ساکنین آپارتمان ها استفاده بیشتری از فضای پارک های محله ای می کنند و اکثر آن ها تعاملات اجتماعی را مهم ترین اولویت خود برای این کار می دانند. طبق نتایج این مطالعه، علیرغم این که با بالا رفتن سن زنان شرکت کننده، میزان رضایت مندی از فضای سبز شهری کاهش می یابد، استفاده از این گونه فضاها در پارک های محله ای باعث کاهش استرس، افزایش آرامش روحی و ایجاد انگیزه بیشتر برای انجام فعالیت های ورزشی می شود که همه این عوامل به طور معنی داری موجبات بهبود سلامت جسمی و روحی را فراهم می آورد.

علاوه بر موارد ذکر شده، نتایج این پژوهش حاکی از آن  است که زنانی که از پارک های محله ای استفاده می کنند از حمایت های اجتماعی و اطلاعاتی بهتری توسط سایر زنان برخوردار گردیده و این موضوع باعث احساس خوشایندتر و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت بهتر شده است.

طبق نظر سازمان بهداشت جهانی، «سلامتی» نه تنها صرفا فقدان بیماری و ناتوانی بلکه داشتن رفاه اجتماعی، ذهنی و فیزیکی کامل و بهره مندی از بالاترین استاندارد برای دست یافتن به آن، بدون هر گونه تبعیضی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا