60 درصد مصدومان حوادث در کشور، 15 تا 45 سال دارند

دکتر حمیدرضا خانکه با اشاره به آمار ثبت شده از افراد دارای محدودیت و ناتوانی در کشور که یک میلیون نفر اعلام شده است، افزود: این رقم به احتمال قوی کم برآورد شده چرا که برآورد جهانی حاکی از آن است که 15 تا 20 درصد هر جامعه ای معلول هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر جمعیت معلولان با توجه به افزایش شاخص امید به زندگی و رشد جمعیت سالمند کشور که نیازمند به خدمات توانبخشی دارند، منطقی ترین برنامه کشوری برای پوشش اقشار نیازمند به خدمات توانبخشی، تاسیس مراکز و بیمارستانهای بیشتر توانبخشی و حمایت موسسات بیمه گر از این خدمات است.

خانکه با اشاره به رسالت و نقش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در تربیت نیروی انسانی متخصص رشته های مختلف سلامت روان، سلامت اجتماعی و توانبخشی، اظهارداشت: این دانشگاه به عنوان قطب علمی توانبخشی کشور، می تواند بسته های خدمتی بخش توانبخشی را تعریف کند و در اختیار سیاستگذاران و برنامه ریزان قرار بدهد.

وی تصریح کرد: تاکنون هزینه های خدمات توانبخشی برای معلولان برآورد نشده است، اما فعالیت بیمارستان فوق تخصصی رفیده، می تواند به عنوان پایلوت تحقیقات و مطالعه بر روی هزینه های خدمات توانبخشی در نظر گرفته شود.

رییس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و فوریتهای پزشکی گفت: 60 درصد مصدومان حوادث در سن 15 تا 45 سال قرار دارند (40 درصد آنها مربوط به عابرین و موتورسواران می شود) و برآورد شده که 10 درصد مصدومین حوادث دچار معلولیت دائم می شوند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه هم اکنون تولیت مشخصی برای جنبه های مختلف توانبخشی وجود ندارد، تصریح کرد: باید سازمان راهبر این بخش، وزارت بهداشت باشد و سازمانهایی مانند بهزیستی، کمیته امداد حضرت امام (ره) و موسسات و مراکز خیریه با راهبری وزارت بهداشت فعالیت کنند و این هماهنگی و مدیریت نیاز به ایجاد معاونت توانبخشی در وزارت بهداشت دارد.

وی افزود: اگر این معاونت ایجاد شود، تخت های بیمارستانی برای خدمات توانبخشی افزایش یابد و موسسات بیمه گر حمایت از خدمات توانبخشی را تقبل کنند، می توان به آینده این بخش و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی جامعه امیدوار بود.

دکتر فریدون لایقی، رییس بیمارستان توانبخشی رفیده هم در جمع خبرنگاران افزود: این بیمارستان ، یکی از دو بیمارستان توانبخشی کشور است اما تنها بیمارستان توانبخشی دانشگاهی با تعرفه های دولتی است که امکانات و توانایی علمی متخصصان آن قابل رقابت با بهترین بیمارستانهای غیردولتی می باشد.

وی به کمبود تخت های بیمارستانی برای خدمات توانبخشی در کشور اشاره کرد و گفت: طبق استانداردهای بین المللی برای هر یک میلیون نفر جمعیت نیاز به صد تخت توانبخشی است، درصورتی که در کل کشور، فقط دو بیمارستان توانبخشی در تهران با ظرفیت اسمی هریک به تعداد صد تخت فعالیت می کنند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ما از این نظر، فاصله زیادی با کشورهای دنیا و حتی کشورهای همسایه داریم چرا که کشور کویت دارای پنج بیمارستان توانبخشی و کشور ترکیه دارای دو هزار تخت بیمارستانی خاص خدمات توانبخشی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا