پولیپ از شایع ترین اختلالات رحمی و اثرگذار در سقط مکرر

 عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به اینکه پولیپ جز اختلالات شایع رحمی است، گفت: در اختلالات رحمی بیش از آنکه با ناباروری مواجه باشیم با موضوع سقط مکرر مواجه هستیم و در واقع این اختلالات نقش بیشتری را در سقط مکرر ایفا می کنند

دکتر مژده ذنوبی افزود: پولیپ بخشی از بافت آندومتر است که براثر رشد بیش از حد در داخل حفرۀ رحمی ایجاد می شود و این رشد تحت تأثیر هورمون ها می باشد. 
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با تأکید بر این که برای پولیپ های کوچک و زیر نیم سانتی متری در اغلب اوقات بی علامت می باشند، درمانی انجام نمی گیرد ادامه داد: تنها در صورتی که پولیپ، حفرۀ رحمی را پر کرده باشد و رحم نتواند جنین را بپذیرد، پولیپ برداشته می شود.
متخصص زنان، زایمان، نازایی و فلوشیپ نازایی افزود: از جمله علل ایجاد ناباروری در زنان، عوامل و ناهنجاری های رحمی هستند و حدود 15 درصد از مشکلات ناباروری را تشکیل می دهند و به علت آنکه رحم فاکتور مهمی در باروری به شمار می رود که در امر تشخیص ناباروری نیازمند دقت و توجه بسیاری می باشد.
ذنوبی همچنین در تشریح سپتوم (تیغه بین رحمی) گفت: در واقع سپتوم از جمله اختلالات مادرزادی رحمی به شمار می آید که شیوع پائینی داشته به طوری که در جامعۀ غیر از گروه نازایی، کمتر از نیم درصد را شامل می شود.
وی روش درمانی سپتوم را از طریق لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی عنوان و تأکید کرد: این دو روش باید به صورت توأم با یکدیگر انجام شوند که البته جراحی اصلی از طریق هیستروسکوپی صورت خواهد گرفت.
این متخصص زنان و زایمان همچنین تأکید کرد: سپتوم بیش از نازایی سبب سقط مکرر می شود و به عنوان اولین ناهنجاری مادرزادی رحمی به شمار می رود.
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری از رحم دو شاخ به عنوان دومین ناهنجاری رحمی یاد کرد و گفت: در صورت تشخیص این عارضه، بیمار باید سونوگرافی سه بعدی برای تشخیص قطعی صورت گیرد. هر رحم دو شاخی لزوماً به عمل نیاز ندارد حتی اگر بیمار در سه ماهه اول بارداری خود سقط داشته باشد زیرا جراحی رحم دو شاخی عملی بسیار پیشرفته و پیچیده است که اگر با لاپاروسکوپی انجام شود نیاز به عمل مجدد دارد و عوارض زیادی همچون چسبندگی داخل لگنی دارد.
وی همچنین افزود: تنها در بیمارانی رحم دو شاخ باید مورد عمل جراحی قرار گیرد که سقط مکرر در سه ماهه دوم بارداری داشته باشند زیرا در سه ماهه اول ممکن است علل التهابی و عفونی وجود داشته باشد.
دکتر حسین آصف جاه، جراح لاپاروسکوپی و نازایی و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، در تشریح چگونگی تشخیص علل و اختلالات رحمی در ناباروری اظهار کرد: سونوگرافی یکی از راه های صحیح و دقیق تشخیص ضایعات رحمی است که با دقت تشخیص بیش از 95 درصد می تواند ضایعات را نشان دهد.
وی افزود: به هر دلیلی ضایعات رحمی در سونوگرافی مشخص نباشد، ناچار هستیم تا به تست های پاراکلینیکی و تخصصی پیچیده تری رو آوریم که یکی از آنها ام آر آی می باشد.
آصف جاه با تأکید بر اینکه بهتر است زنان در هر سال حداقل یک سونوگرافی انجام دهند گفت: دو سوم ضایعات رحمی همچون کیست های تخمدانی بدون علامت هستند و بیمار نباید منتظر ظهور علایم باشد.
به گزارش ایرنا از پژوهشگاه ابن سینا، این جراح لاپاروسکوپی و نازایی خاطرنشان کرد: سن در زن از مهم ترین فاکتورهای یک زوج نابارور می باشد که با توجه به این امر، باروری در زیر سن 30 سالگی با اهمیت ترین مواردی است که زوج های جوان باید به آن توجه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا