پروژه تحقیقاتی سفرون امیکس مرجعی برای تعیین خلوص زعفران

'تریس نی' روز سه شنبه در نخستین جشنواره ملی توسعه و تجارت زعفران در تربت حیدریه افزود: این پروژه تحقیقاتی که در اروپا انجام شده شامل مجموعه ای از اطلاعات علمی و ارائه چند روش برای تعیین میزان خلوص زعفران است.
وی اظهار کرد: در قالب این مجموعه اطلاعاتی و با کمک فناوری و ابزارهای مطالعه روی زعفران، می توان ضمن تشخیص نوع تقلبی آن، از احتمال وجود افزودنی هایی نظیر براده آهن یا نمک در محصول زعفران آگاه شد.
تریس نی اظهار کرد: هنوز خیلی ها تعریف درستی از زعفران ندارند و لذا با کمک این مجموعه تحقیقاتی می توان به مفهوم واقعی زعفران رسید.
وی گفت: علاقه مندان برای آگاهی از جزئیات پروژه سفرون امیکس می توانند به سایت مورد نظر مراجعه کنند.
از مجموع 70 هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هکتار یعنی معادل حدود 12 درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه اختصاص دارد. 
در این استان 117 هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین 14 تا 15هزار خانوار در شهرستان تربت حیدریه می باشند. 
در حالی که متوسط تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هر هکتار است، این رقم در شهرستان تربت حیدریه 4.2 کیلوگرم در هکتار است که سالانه تولید 32 تن زعفران خشک را برای این خطه به همراه دارد. 
به گزارش ایرنا، مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا