تبعات فرسودگی فناوری فضایی در یخهای گرینلند

 تصاویر ماهواره ای که در سالهای اخیر از لایه های یخی منطقه گرینلند گرفته شده گویای آن است که سطح این یخها به تدریج در حال کدر شدن است.این موضوع دانشمندان را بر آن داشته تا به گمانه زنی های مختلفی در این خصوص بپردارند. برخی به این نتیجه رسیده اند که تیره شدن لایه های یخی این منطقه می تواند ناشی از نشست ذرات برجای مانده از سوختهای فسیلی و همچنین آتش سوزی های جنگلی باشد.

به عقیده دانشمندانی که این نظریه را مطرح می کنند، چنین فرآیندی در نهایت به ذوب شدن سریع یخهای قطبی منجر می شود. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که واقعیت امر چیز دیگری است. گروهی از دانشمندان کالج دارموس در نیوهمشایر آمریکا دریافته اند که نه تنها یخهای گرینلند تیره نشده اند بلکه تیره به نظر رسیدن آنها در تصاویر صرفا به دلیل فرسوده بودن حسگرهایی است که در ماهواره های تحقیقاتی مشغول به سرویس دهی هستند.

به گزارش مهر، دانشمندان این کالج ضمن نمونه برداری از یخهای گرینلند در حد فاصل سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به مقایسه آنها با نمونه های به دست آمده طی ۶۰ سال گذشته پرداخته و چنین نتیجه گیری کرده اند که هیچ تفاوت عمده ای میان ذرات کربنی موجود در نمونه های اخیر و قدیمی وجود ندارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا