وظیفه شرکت های دانش بنیان ارتقای سطح فناوری کشور برای رقابت با دنیاست

حسین نجابت در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر نقش دستیابی به اقتصاد دانش بنیان در حفظ استقلال کشور، گفت: برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان می بایست اول از همه انگیزه لازم به وجود آید و مسوولان به این باور برسند که ما در داخل توان تامین نیازهای خود را داریم. ما در دنیایی زندگی می کنیم که دشمن داریم و این از واقعیات است. در چنین سیستمی باید ضریب امنیت ملی را بالا ببریم. یعنی استقلالی که مدعی آن هستیم را حفظ کنیم. یکی از مهم ترین شاخصه های حفظ استقلال، اقتصاد است. یک راه آن است که طبق روال گذشته پولی که در اختیارمان قرار می گیرد صرف واردات و دامن زدن به مصرف کنیم و راه دیگر اینکه نگاهمان به داخل باشد و به دست جوانان بااستعداد کشور تولید و حتی صادر کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: معیار اینکه تولیدات ما مورد اقبال عمومی واقع شود این است که تولیدات از نظر فناوری در یک سطح قابل قبولی باشد. وظیفه شرکت های دانش بنیان این است که سطح فناوری را به سطح فناوری قابل رقابت با دنیا برسانند.

وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که وقتی به این جوانان مستعد و خوش فکر میدان می دهیم، کارهای محیرالعقولی انجام می دهند. ما الان در حوزه پهباد، فناوری سلول های بنیادی، حوزه هسته ای، داروهای نوترکیب و صنایع موشکی جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم و این شعار نیست. این موفقیت ها چگونه اتفاق افتاده است؟ تحت یک طرح جامع اتفاق نیفتاده است. ما چون نسبت به این حوزه ها حساس بودیم روی آنها متمرکز شدیم. مدیریتی که به توان داخلی و امکان دستیابی به خودکفایی باور داشت، زمینه ای فراهم کرد که تعدادی از جوانها به سرعت رشد کردند. اگر این اتفاق به صورت عمومی رخ دهد، صنعت خودروی ما این وضع را نخواهد داشت و بازار تلفن همراه ما صرفا در اختیار واردکنندگان نخواهد بود.

نجابت تصریح کرد: اگر مسوولان ما به این باور برسند و شرایط لازم را فراهم کنند، دستیابی به اقتصاد دانش بنیان امکانپذیر خواهد بود. این امر مستلزم آن است که ما از نگاه وهله ای، قول های انتخاباتی و قهرمان سازی پرهیز کنیم.

شورای انقلاب فرهنگی یک نقشه توسعه علمی داشته است که می بایست این نقشه را عملیاتی کنیم. این نقشه توسط نخبگان علمی کشور که اتفاقا جناحی نیستند و کار اجرایی هم نداشتند، تولید شده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که برای تسریع در دستیابی کشور به اقتصاد دانش بنیان، تدوین یک طرح جامع تا چه اندازه موثر است؟ گفت: اگر می خواهیم استقلال کشور را حفظ کنیم و به یک ابرقدرت تبدیل شویم باید سه شاخصه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را در نظر بگیریم. در این میان سهم تاثیر اقتصاد در عامه مردم زیادتر است. بنابراین ناگزیریم این مسیر را طی کنیم. شورای انقلاب فرهنگی یک نقشه توسعه علمی داشته است که می بایست این نقشه را عملیاتی کنیم. این نقشه توسط نخبگان علمی کشور که اتفاقا جناحی نیستند و کار اجرایی هم نداشتند، تولید شده است. این نسخه بهترین نسخه دنیا نیست و می تواند اشکالاتی داشته باشد اما باید همین را معیار قرار دهیم و آن را چند سال عملیاتی کنیم، سپس آثار آن را ارزیابی کرده و در صورت وجود مشکلات، آنها را برطرف نماییم. اما اینکه هیچ کس برای اجرای این نقشه قدم از قدم برنمی دارد الا انگیزه های شخصی و یا فعالیت های محدود گروهی، واقعا جای تاسف است.

وی در پایان تاکید کرد: ما باید کمی کمربندها را سفت کنیم و هزینه های زیادی که در بخش های مختلف صورت می گیرد را کاهش دهیم. ما این همه به حوزه اجتماعی اهمیت می دهیم و هزینه می کنیم، می توانیم این حوزه را از طریق حرکت های علمی اصلاح کنیم. در دنیا اینگونه نیست که تنها به فوتبال و هنر و… برای تاثیرگذاری در جامعه اهمیت دهند. هرچند که اینها بسیار مهم و محترمند اما از روش های دیگر هم می بایست بهره گرفت و مردم را در حوزه اجتماعی نگاه داشت. قطعا از مشارکت دادن متناسب اجتماع با فعالیت های علمی و فعالیت های حماسی نتایج بهتری حاصل خواهد شد.    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا