کامپیوتری که اشیا را بهتر از انسان تشخیص می دهد

سینا پرس : بر اساس نتایج یک پژوهش جدید که به تازگی منتشر شده است ، یک کامپیوتر مشاهده گر با قابلیت دید که به تازگی توسط شرکت بزرگ کامپیوتری مایکرو سافت طراحی و ساخته شده است ، قابلیت تشخیص اشیا و اجسام را با دقت بیشتری از انسان داشته و متوسط ضریب تشخیص این سیستم از نمونه های انسانی بهتر گزارش شده است .

بر اساس این مطالعات ، انسان می تواند اشیا و سوژه های مختلف را با ضریب خطای 1/5 درصدی تشخیص دهد در حالی که این سیستم جدید مایکرو سافت قادر به تشخیص درست اشیا و سوژه های مختلف با ضریب خطای 94/4 درصد است . این تفاوت خطا اگر چه بسیار کم بوده و ناچیز به نظر می رسد ولی این موضوع از این نظر دارای اهمیت است که تا کنون بشر موفق به ساخت چنین سیستم دقیق تشخیص دهنده ای نشده است .

به منظور دستیابی به نتیجه فوق ، تیمی از پژوهشگران در شهر پکن ، با استفاده از سیستم آنالیز و طبقه بندی تصاویر ImageNet's 2012 که شامل بر 1 میلیون و 200 هزار تصویر مختلف تمرینی ، 50 هزار تصویر تائید شده و 100 هزار تصویر آزمایشی بود ؛ این پژوهش را انجام دادند .

پژوهشگران در این ارتباط اعلام کردند : اگر چه هنوز در مجموع ، روش شناخت و درک انسان از اشیا و محیط اطراف به مراتب بهتر از کامپیوتر است ولی سیستم جدید طراحی شده توسط مایکروسافت ، در این حوزه خاص  دارای برتری و قدرت بیشتری است .  

در همین راستا جیان سون Jian Sun مدیر ارشد این پروژه تحقیقاتی در مایکرو سافت در مورد تفاوت تشخیص توسط انسان و کامپیوتر  اعلام کرد : " انسان به راحتی قادر به شناسائی و تشخیص تصویر یک بز و یک گاو است ولی کامپیوتر معمولا در تشخیص این تصاویر ساده دچار اشتباه می شود . "

این پژوهشگر چینی در ادامه توضیحاتش افزود : " البته در برخی از حوزه ها ، کامپیوتر به نسبت انسان دقیق تر و بهتر عمل می کند . برای نمونه زمانی که قصد داریم نژاد های مختلف گوسفند را از طریق تصاویر تشخیص دهیم ، کامپیوتر به نسبت انسان دقیق تر عمل می کند . در واقع کامپیوتر می تواند به گونه ای برنامه ریزی شود که با دقت بیشتری به جزئیات تصویر مانند شکل کلی ، بافت و محتوا نگریسته و تفاوت هائی را شناسائی کند که انسان در حالت معمولی قادر به ان نیست . "

بر اساس اطلاعات منتشر شده ، مایکروسافت در نظر دارد در آینده کمک و بهبود برخی از سیستم های جستجوگر مانند از این تکنولوژی جهت بخش جستجوی تصاویر Bing استفاده کند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا