آمار مبتلایان به پرفشاری خون در کشور نگران کننده است

بر طبق نتایج یک تحقیق بین المللی ،فشارخون به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ ومیرزودرس در بیش از بیست کشور جهان معرفی شده است واز آنجا که فشارخون غیر طبیعی به نوعی مادر امراض قلبی و عروقی است؛توجه و کنترل بیماری بسیار حائز اهمیت است.پرسشی که مطرح می‌شود این است که پرفشاری خون خطرناک‌تر است یا کاهش فشارخون؟ و کدام اختلال در کشور ما شیوع بیشتری داشته و باعث افزایش آمار مرگ ومیر ناشی از آن شده است؟

فشارخون طبیعی و غیرطبیعی

دکتر عباس تحصیلی،متخصص بیماریهای داخلی دراینباره گفت: فشارخونی طبیعی شمرده می‌شود که در فرد بالغ حدود 120میلی متر جیوه یعنی، ماکسی موم«12» ومینی موم آن «8» باشد.اگرحد فشار ماکسیموم بیشتر از 140میلی متر جیوه و فشار مینیموم بیشتر از 85میلیمتر جیوه باشد فرد به پرفشاری خون مبتلا است.فشارخون هایی که زیر 100میلیمتر جیوه هستند، کاهش فشارخون در نظرگرفته می‌شوند و در کاهش فشار خون مینی موم اهمیت چندانی ندارد. این دو مورد جزء فشارخونهای غیرطبیعی است و نیاز به بررسی دارد و تحقیقات نشان داده است افرادیکه مبتلا به مشکلات فشارخون هستند، در آینده به اختلالات و بیماریهای جسمی گوناگون مبتلا خواهند شد.

افت فشار خون و خطر مرگ

آمار مبتلایان به افت فشارخون به نسبت مبتلایان پر فشاری خون بسیار کمتر است وکاهش فشار خون زمانی دردسرساز می‌شود که یکی از اجزای تابلوی شوک باشد. یعنی بیمار دچار اختلال در گردش خون در اعضاء بدن شده باشد و نبض او تند وغیر طبیعی باشد. اما بطور طبیعی خیلی از افراد با کاهش خون به فعالیتهای روزمره می‌پردازند و مشکلی متوجه آنها نیست. اگر فشارخون پایین با علائمی نظیر سرگیجه،نبض غیر طبیعی و سایر علائم غیر طبیعی همراه نباشد مشکلی وجود نخواهد داشت .در برخی موارد به دلیل بروز حالات هیجانی خصوصا در خانمها فشارخون پایین می‌آید که این حالت گذرا است و نیاز به بررسی ندارد.

وی افزود: لازم به ذکر است که در مواردی فشارخون پایین علامتی از یک بیماری زمینه‌ای است. بطور مثال در بیماری کم کاری غده فوق کلیه و برخی از بیماریهای هورمونی شاهد افت شدید فشارخون هستیم . گاهی مواقع به دلیل اختلال گردش خون مویرگی و افت فشار خون فرد دچار نشانه هایی از غش،عرق سرد و نبض تند می‌شود که فوق العاده خطرناک بوده وامکان دارد به شوک و مرگ بیمار منتهی شود.

روشهای تشخیصی درمانی

بررسی دلایل افت فشارخون الزاما نیاز به روشهای تشخیصی پیچیده ندارد. بلکه اخذ شرح حال دقیق از بیمار و معاینه کلینیکی او کمک بزرگی به تشخیص می‌کند.  بیمارانی که سالها تحت انجام روشهای سخت و پیچیده قرار گرفته‌اند،بدون آنکه شرح حال دقیقی از انها گرفته شده باشد تنها وقت  خودو هزینه گزاف را از دست داده اند، از این جهت گرفتن شرح حال دقیق از بیمار برای تشخیص علت بیماری بسیار کارگشاست وباعث صرفه جویی در وقت و هزینه می‌شود.

فشارخون به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ ومیرزودرس  در بیش از بیست کشور جهان معرفی شده است

نکته لازم به ذکر این است که برخی از افراد  به محض افت فشار خون به دنبال مصرف آب قند می‌روند که این کار هیچ تآثیری در بهبود وضعیت ندارد و در این شرایط مصرف آب و نمک موثر است.علائمی نظیر عصبانیت ،سرگیجه و عدم تعادل که بیماران اغلب به عنوان نشانه‌های فشار خون بالا می‌شناسند بیشتر نشانه های کاهش قند خون است . لذا  توصیه می‌شود، افراد بدون ا سنجش فشارخون  از طریق دستگاههای فشار ، اقدام به درمانهای خودسرانه نکنند.

شیوع پرفشاری خون

افزایش فشارخون در مقایسه با کاهش آن شیوع بیشتری دارد و ممکن است علامتی از یک بیماری خطرناک باشد وگاه علتی برای آن پیدا نمی شود که در این صورت آن را به عنوان فشارخون اولیه درنظر می‌گیریم. افزایش فشار خون نوعی بیماری تلقی می‌شود و دلیل آن این است که قادر به ایجاد بیماریهایی نظیر سکته‌های مغزی و قلبی ،بزرگ شدن و نارسایی قلب  است . بر طبق آماری که در کشور آمریکا گزارش شده است از هر صد نفری که بر اثرابتلا به بیماریهای  مختلف فوت می‌کنند ،حدود 14 نفر به علت بیماریهای قلبی که مهمترین علل ایجاد آنها فشارخون بالا است جان خود را از دست می‌دهند. این بیماری خود علامتی ندارد و اغلب خاموش و بدون علامت است و به همین دلیل بیماران باید مجاب شوند که درمان فشارخون تنها به دلیل بهبود حال بیمار نیست ،بلکه فشارخون را برای جلوگیری از سکته‌های قلبی و مغزی و سایر امراض درمان می‌کنیم.متأسفانه زمانیکه این عوارض ظاهر شوند کار مهمی از دست پزشک بر نمی‌آید  و درمان در زمانی موثر است که از وقوع این عوارض جلوگیری شود.

وی در ادامه گفت: معمولا  تا 90 درصد،علتی برای فشارخون کشف نمی‌شود و این  نوع از فشارخون اولیه است و قاعدتا بین دهه سوم وچهارم زندگی ظهور پیدا می‌کند. فشارخونهایی که در زیر سنین 30 سالگی و بالای 50 سالگی بروز می‌کنند ،بیشتر نگران کننده هستند وممکن است فشارخون ثانویه باشند و به علت وجود مشکل زمینه ای مهم ،فرد به آن دچار شده باشد.

فشار خون بالا درمان کامل ندارد

این کارشناس انتظامی نظام پزشکی ،ضمن بیان این نکته که اغلب افراد به اشتباه بیماریهای خود را به فشار خون بالا نسبت می‌دهند گفت: بیمارانی که مبتلا به میگرن و سردردهای عصبی هستند تصور می‌کنند فشاربالا دارند. درست است که فشارخون می‌تواند با سردرد همراه باشد ولیکن معمولا فشارخونهای زیر 18 ایجاد سردرد نمی‌کنند و در افرادیکه فشار خون همراه با سردرد  توام است باید بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

نکته دیگری که در ذهن عموم مردم وجود دارد این است که فشارخون قابل درمان است درحالیکه اینگونه نیست واین بیماری تنها باید تحت کنترل باشد تا افراد به عوارض و بیماریهای دیگر مبتلا نشوند. درمان فشارخون یک درمان طولانی و برای تمام عمر بیمار است . ممکن است شرایط بیمار بهتر شود و دارو را با دوز کمتر استفاده کند ولیکن قطع دارو توصیه نمی‌شود وبهترین اقدام در مواجهه با فردیکه دچار فشارخون بالا می‌شود، انتقال فوری او به مراکز درمانی است.

 

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا