استفاده از گرد الماس برای کاهش حرارت زمین

مهندسی جغرافیایی در واقع به هک کردن سیستم آب و هوایی کره زمین برای به تاخیر انداختن گرم شدن زمین اشاره دارد. ایده های جدیدی در این علم نو ظهور مطرح می شود که به کار گیری و نصب آینه های فضایی غول پیکر یا ریختن مقدار زیادی از براده های آهن به درون اقیانوس ها را می توان به عنوان مثال هایی برای ایده های یاد شده مطرح کرد. آخرین ایده مطرح شده در این زمینه غبار آلود کردن اتمسفر با براده های بسیار ریز الماس است که ارزش آنها به میلیارد ها دلار می رسد.

ایده یاد شده توسط محققان دانشگاه هاروارد طرح شده است و آنها این ایده را واقعا عملی می دانند. تئوری دیگری که سابقا در زمینه جغرافیای زیستی مطرح شده بود در واقع به پراکنده کردن افشانه های فسفات در جو اشاره دارد. دانشمندان بر این باور بودند که این افشانه ها می تواند به بازتاب و پراکنده شدن نور خورشید کمک شایانی بکند. ایده پاشیدن پودر الماس به اتمسفر نیز از این ایده نشات گرفته است.

آتش فشان های عظیم اغلب تاثیرات بسیار سریع و چشم گیری بر روی خنک شدن هوای کره زمین دارند. در توضیح چگونگی این امر باید بیان کرد که این آتش فشان های عظیم مقادیر بسیار زیادی از دی اکسید گوگرد را وارد لاشه استراتوسفر می کنند. دی اکسید گوگرد به سرعت در سراسر جهان پخش می شود و غباری را ایجاد می کند که می تواند مانع ورود نور خورشید به سطح زمین شود. دانشمندان ایده های یاد شده برای جلوگیری از گرم شدن زمین را با الهام گیری از این پدیده طبیعی مطرح کرده اند.

البته چند مشکل بزرگ در این زمینه وجود دارد. اول این که سولفات در استراتوسفر با سایر مواد شیمیایی واکنش نشان می دهد و موجب تولید سولفوریک اسید می شود که همین امر خود به لایه ازن آسیب می رساند. همان طور که می دانید مراقبت از لایه ازن برای ما و تمامسی موجودات کره زمین امری حیاتی است زیرا مانع ورود اشعه های مضر به زمین می شود. دوم این که افشانه های فسفات برای جلوگیری از ورود نور خورشید طراحی شده اند ولی در عین حال می توانند موجب گرم شدن لایه استراتوسفر شوند و همین امر ممکن است اثرات منفی و ناخواسته دیگری نیز به همراه داشته باشد. خلاصه این که این ایده ممکن است مفید واقع شود اما به همین میزان نیز ممکن است نتیجه معکوس به همراه داشته باشد.

مترجم: احمد محمد حسینی