کشف قارچ در مغز بیماران آلزایمری

هر ساله تعداد زیادی از افراد واقع در سنین بالای 65 سال از بیماری زوال عقل یا دمانس رنج می برند. تحقیقات زیادی درباره علت این بیماری انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد. به تازگی گروهی از محققان در پژوهش جدیدی که در این رابطه به انجام رساندند دریافتند که برخی از انواع آلزایمر ممکن است با نوع ساده ای از قارچ های مغزی در ارتباط باشد.

اگر عفونت قارچی را به عنوان علت نهایی آلزایمر در نظر بگیریم، پس جهش های ژنتیکی یاد شده باید حاملان خود را آن قدر ضعیف کند که تمام آنها به عفونت های قارچی مبتلا شوند

دایانا پیسا و لوئیس کاراسکو در این پژوهش به مطالعه و کالبد شکافی تعداد بیست و پنج جسد انسانی پرداختند. 14 عدد از آنها متعلق به افرادی بود که از بیماری آلزایمر رنج می بردند. بررسی ها نشان داد که مغز تمام این چهارده نفر درزمان حیات خود مبتلا به نوعی از عفونت قارچی بوده است. این دو محقق درباره ارتباط این قارچ ها با بیماری آلزایمر چیزی به دست نیاورده اند. تحقیقات بعدی آنها در زمینه آزمایش تاثیر داروهای ضد عفونت قارچی بر بیماری آلزایمر است که این تحقیق بر روی ارگانیسم های زنده انجام خواهد شد.

جان هاردی، عصب شناس دانشگاه لندن، در این باره بیان می کند که یکی از دلایل اصلی و البته نادر بیماری آلزایمر به خوبی تشخیص داده شده است. این بیماری در برخی از خانواده ها وراثتی است و در نتیجه جهش یک ژن خاص است. اگر عفونت قارچی را به عنوان علت نهایی آلزایمر در نظر بگیریم، پس آن جهش های ژنتیکی یاد شده باید حاملان خود را آن قدر ضعیف کند که تمام آنها به عفونت های قارچی مبتلا شوند. این تئوری از نظر این دانشمند بعید به نظر می رسد.

اگر نتایج این تحقیق درست باشد هنوز هم ممکن است که این ارتباط از طرق دیگری شکل گرفته باشد. برای مثال این که ممکن است بیماری آلزایمر مغز را برای ابتلا عفونت های قارچی مستعد کند. با این وجود انجام این تحقیق به ساخت تئوری جدیدی در زمینه علت بیماری آلزایمر منجر شد که برای در یا قبول آن هنوز هم تحقیقات بیشتری لازم است.