در میانسالی ورزش کنید تا پیری را به تاخیر اندازید

محققان دانشگاه می سی سی پی و کالیفرنیا در پی یک بررسی متوجه شدند که اجرای حرکات ورزشی هر چند اندک در میانسالی از سرعت روند پیری سلول ها می کاهد. 
محققان در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداختند که ورزش چگونه بر طول تلومرهای افراد تاثیر می گذارد. تلومرها کلاهک هایی در انتهای رشته های دی.ان.ای هستند که از فرسوده شدن دی.ان.ای پیشگیری می کنند؛ مانند کلاهک های پلاستیکی که در انتهای بند کفش وجود دارند.
با پیر شدن انسان، تلومرها به طور طبیعی فرسوده می شوند، هر چند تصور بر این است که چاقی، سیگار کشیدن و بیماری هایی مانند دیابت و بی خوابی به روند تخریب تلومرها سرعت می بخشد.
از مدت ها پیش ارتباط میان اندازه تلومرها با طول عمر انسان مشخص شده است.
مطالعات قبلی نشان داده اند که ورزشکاران نسبت به هم سن و سالان خود که ورزش نمی کنند، تلومرهای بلندتری دارند.
محققان در بخشی از این مطالعه، اطلاعات شش هزار و 500 فرد 20 تا 84 ساله را بر اساس پاسخ هایی که به یک بررسی ملی تغذیه و بهداشت داده بودند، بررسی کردند. 
در این مطالعه از ده ها هزار بزرگسال خواسته شد اطلاعاتی در مورد سلامت خود از جمله عادات ورزشی و نمونه خون ارائه دهند.
محققان از نمونه های خونی این افراد برای آزمایش طول تلومرهای آنها استفاده کردند.
از سوی دیگر، محققان افراد مورد مطالعه را بر اساس سطح ورزش آنها در چهار گروه تقسیم کردند و سپس به مقایسه طول تلومرهای آنها پرداختند. 
نتایج این مطالعه نشان داد، احتمال برخورداری از تلومرهای کوتاه تر در افرادی که یک نوع فعالیت ورزشی داشتند، نسبت به افرادی که ورزش نمی کردند، سه برابر کمتر بود.
همچنین این احتمال در افرادی که در دو نوع ورزش شرکت می کردند، 24 درصد کمتر بود و در افرادی که در سه نوع و چهار نوع فعالیت شرکت داشتند، به ترتیب 29 و 52 درصد کمتر بود.
محققان با اشاره به این که این ارتباط در میان افراد 40 و 65 ساله به قویترین میزان مشاهده شد، می گویند: این موضوع نشان می دهد که میانسالی زمان مهمی برای ورزش به منظور کند کردن روند کوتاه شدن تلومرهاست.
در عین حال در این مطالعه مشخص نشده است که چه مقدار ورزش برای پیشگیری از پیری سلول ها لازم است.
به گزارش ایرنا از نیویورک تایمز، این مطالعه در نشریه Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا