اعلام آمادگی سازمان محیط زیست برای اجرای پایلوت پروژه رویای سبزآبی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، محمد مجابی در نشست الگوهای مدیریت یکپارچه آب شهری و فضای سبز با اعلام علاقمندی این سازمان برای اجرای طرح پایلوت پروژه رویای سبزآبی به ارائه نکاتی در خصوص اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت.
همچنین صدرالدین علیپور سرپرست دفتر پژوهش و توسعه فناوری های سازمان حفاظت محیط زیست هدف از این نشست را با توجه به نقش حاکمیتی سازمان، استفاده از تجارب بین المللی در زمینه الگوهای مدیریت یکپارچه آب شهری و بررسی امکان انجام همکاری های دو طرفه برشمرد.
بنابر این گزارش، پروفسور سدو مکسیموویک به ارایه توضیحاتی در خصوص پروژه رویای سبز آبی(Blue Green Dream Project) پرداخت.
سپس جلسه با طرح پرسش و پاسخ ما بین مدعوین و پروفسور سدو مکسیموویک و همراهان پیرامون ایده مذکور و مسایل مدیریت آب شهری در تهران دنبال شد. 
پروژه رویای سبزآبی (BGD project)، یک استراتژی طراحی و برنامه ریزی فضایی در توسعه شهرهای جدید و مرمت و مقاوم سازی مناطق و سازه های شهری موجود می باشد که بر اساس یک متدولوژی بهینه جهانی میتنی بر روابط و تعاملات جامع سیستم های خدمات اکوسیسم شهری عمل می کند. 
بر اساس فلسفه مذکور، توسعه کشورها و شهرها نیازمند توسعه و بهبود استراتژی مربوطه و اجرای مکانیسم هایی برای سازگاری و پذیرش تغییرات اقلیم و بحران های آب و هوایی است و برای نیل به توسعه پایدار شهری، هر گونه ساخت و توسعه بافت شهری جدید و مرمت و تقویت شهرهای موجود باید بر مبنای استراتژی نوآورانه و فلسفه بهینه شده طراحی و مدلسازی باشند. 
به بیانی دیگر، پروژه رویای سبزآبی که براساس تعاملات متقابل زیرساخت های سبز(Green) با زیر ساخت های آبی شهر(Blue) است، با بهره گیری از المان های آبی همچون استفاده مجدد از فاضلاب و بازچرخانی، جمع آوری آب باران و بازچرخانی، مدیریت آب های سیل و توفان به عنوان یک منبع جدید آبی و المان های سبز همچون سقف های سبز (green roofs)، پارکها، خیابانها، میدانها و پارکینگ های سبز، سیستم های دیواری زنده و کشاورزی شهری و… به افزایش سازگاری و سلامت شهر، کاهش هزینه های ساخت و اجرا، ارتقای سلامت و رفاه انسان، کاهش هزینه های انرژی، مصرف بهینه منابع، افزایش توانمندی مواجهه با تغییرات اقلیم می انجامد.
گفتنی است، Prof. Cedo Maksimovic از امپریال کالج لندن، متخصص در زمینه مدیریت پیوسته منابع آب،Dr. Christos Makropoulos از دانشگاه صنعتی آتن یونان و متخصص در زمینه هیدرولوژی و هیدروانفورماتیک،Dr. Sarah Bell از دانشگاه UCL لندن، متخصص در زمینه برنامه ریزی برای توسعه پایدار و تاب آور منابع آب شهری،Dr. Tohid Erfani از دانشگاه UCL لندن، متخصص مدلسازی تخصیص منابع آبی و مدیریت کمبود آب در این نشست حضور داشتند.
این نشست با حضور معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت و معاونین دفتر پژوهش و توسعه فناوری های سازمان حفاظت محیط زیست، مدیران، معاونین و کارشناسان شهرداری تهران و جمعی از کارشناسان مرتبط سازمان و اساتید بین الملل دانشگاهی به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون مدیریت آب شهری برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا