جزییات آزمون دکتری 95 از زبان معاون وزیرعلوم

 دکتر مجتبی شریعتی نیاسر روز یکشنبه در حاشیه دوازدهمین همایش بین المللی علوم و فناوری های غشاء در جمع خبرنگاران به برگزاری آزمون دکتری سال 95 در اسفندماه امسال اشاره کرد و گفت: آیین نامه آزمون دکتری سال 95 در اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه به دانشگاه ها ابلاغ شده و شیوه نامه آن هم که جزییات را به صورت دقیق مشخص می کند هفته گذشته به دانشگاه ها ابلاغ شد.

وی افزود: درحال حاضر تمام زوایای کار روشن است و همه دانشگاه های مجری دوره های دکتری باید براساس شیوه نامه ای که اعلام شده، فرآیند پذیرش دانشجو را به لحاظ توانایی تخصصی برای آموزش عالی مشخص کنند؛ به این معنی که تمام دانشگاه های مجری دوره های دکتری باید فرآیند خودشان را قبلا اعلام و شفاف سازی کنند و ضمن قرار گرفتن جزییات بر روی سایت دانشگاه، وزارت علوم نیز در جریان باشد.
معاون وزیرعلوم، دغدغه های نمایندگان مجلس در رابطه با نحوه پذیرش دانشجوی دکتری مورد تایید قرار داد و گفت: دغدغه های نمایندگان مجلس شورای اسلامی همان دغدغه های ما است و ما کاملا با مجلس همسو هستیم.
وی خاطرنشان کرد: نمایندگان این دغدغه را دارند که سوابق آموزشی و پژوهشی دانشجویان درنظر گرفته شود و اعمال سلیقه صورت نگیرد و در نظام پذیرش دانشجوی دکتری، یکپارچه سازی شود که همه این دغدغه ها به جاست و ما هم قبول داریم.

تقسیم آزمون ورودی دانشجوی دکتری به دو بخش آزمون غربالگری و تخصصی

شریعتی با بیان اینکه پذیرش دانشجوی دکتری از سال آینده شامل دو بخش خواهد بود، تصریح کرد: یک بخش آن، آزمون عمومی است و متقاضیان که تعداد آنها حدود 200 هزار نفر برآورد می شود فقط در سه زمینه زبان انگلیسی، استعداد تحصیلی و سنجش علمی عمومی امتحان خواهند داد که سوالات آزمون نیز منحصرا از مقطع کارشناسی و حداکثر در سه درس است.
به گفته وی، این آزمون عمومی جنبه غربالگری دارد و شبیه آزمون GRE است که براساس آن، داوطلبان نمره خود از این آزمون را با کف نمره ای که از سوی دانشگاه ها اعلام می شود مقایسه کنند و متناسب با آن به دانشگاه مجری دوره های دکتری، مراجعه خواهند کرد.
شریعتی یادآور شد: نتیجه آزمون غربال گری برای دو سال اعتبار دارد و دو بار در سال برگزار می شود.
وی ادامه داد: مرحله دوم که آزمون تخصصی است به صورت 100 درصد در اختیار دانشگاه های مجری گذاشته شده است و بعد از اینکه متقاضیان، حداقل نمره لازم را از آزمون عمومی کسب کردند دانشگاه ها درباره پذیرش داوطلبان، تصمیم گیری خواهند کرد.
معاون وزیرعلوم توضیح داد: شرکت در آزمون عمومی، شرط پذیرش در دوره های دکتری است اما از نظر ما این آزمون، لزوما امتیازی نخواهد داشت، مگر اینکه دانشگاه مجری، تصمیم بگیرد که درصدی از امتیاز را به آزمون عمومی اختصاص دهد زیرا دانشگاه ها این اختیار را دارند که تمام 100 درصد امتیاز پذیرش دانشجوی دکتری را به خودشان اختصاص دهند.
وی تاکید کرد: اگر چه ما 100 درصد اختیار را به دانشگاه های مجری واگذار کرده ایم دانشگاه ها باید برنامه دقیق خودشان را درباره نحوه ارزیابی تخصصی مراجعه کنندگانی که کف نمره را کسب کرده اند به وزارت علوم اعلام کنند و فرایند خود را کاملا مشخص کنند.
شریعتی ادامه داد: برداشت ما این است با توجه به پیش بینی های انجام شده و شورای سیاستگذاری و نظارتی که صورت گرفته، نباید نسبت به احتمال اجحاف یا اعمال سلیقه در رابطه با پذیرش داوطلبان نگرانی داشته باشیم زیرا در شیوه نامه ابلاغی به دانشگاه ها، تمام زوایای کار پیش بینی و توصیه های لازم ارائه شده است.
وی با بیان اینکه بحث یکپارچه سازی که از دغدغه های نمایندگان مجلس است در آزمون دکتری سال آینده به صورت جدی مدنظر قرار گرفته است، گفت: الان یکپارچه سازی در مراکز دانشگاهی درخصوص پذیرش دانشجویان دکتری وجود ندارد مثلا نسبتی که دانشگاه آزاد یا دانشگاه های ماموریت گرای ما برای دانشجوی دکتری می پذیرد با سایر دانشگاه ها متفاوت است.
معاون وزیرعلوم بیان داشت: با روش جدید پذیرش دانشجویان دکتری، سیاست واحد و یکپارچه ای را دنبال خواهیم کرد که براساس آن، هم نظر نمایندگان مجلس تامین شود و هم نگرانی هایی که درباره اعمال سلیقه است برطرف شود.
وی با تاکید مجدد براینکه دانشگاه ها فرآیند پذیرش خود را از ابتدا تا انتها باید کاملا مشخص و از قبل اعلام کنند، افزود: وزارت علوم نیز بر شیوه امتیاز دهی دانشگاه ها نظارت خواهد داشت و درصورت اعمال سلیقه، قطعا دستگاه های نظارتی ما به موضوع ورود پیدا خواهند کرد.
شریعتی افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری در آزمون آینده را منتفی دانست و گفت: پیش بینی من این است که ظرفیت زیادی نداشته باشیم دلیل آن هم آمار دانشجویی است زیرا آمار داوطلبان دکتری ما نسبته به سال قبل حدود 20 درصد کاهش پیدا کرده و ظرفیت پذیرش دانشگاه ها هم نزدیک به 5 درصد کاهش یافته است بنابراین تصوری از افزایش پذیرش دانشجویان دکتری نداریم.
به گزارش ایرنا، ثبت نام آزمون دکتری سال 95 از ششم تا 15 دی ماه 94 از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می شود و آزمون نیز در تاریخ 14 اسفندماه برگزار خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا