بررسی باورهای رایج درباره تمیز کردن زخم

اما این روشها تا چه حد بر اصول بهداشتی و تائید شده پزشکی استوار است. در اداکه به بررسی چند مورد از این روشهای رایج و نیز دلایل درستی یا نادرستی آنها را در ادامه می‌خوانید:

 

1-تمیز کردن زخم با پراکسید هیدروژن یا الکل : نادرست

این روش نادرست است. استفاده از پراکسید هیدروژن یا الکل می‌تواند به بافت بدن آسیب رسانده و التیام زخم را به تاخیر بیندازد. بهترین راه برای تمیز کردن یک زخم کوچک این است که آن را با آب سرد و صابون تمیز کنید. زخم را حداقل به مدت پنج دقیقه بشویید تا آلودگی، باکتری و احتمالا گرد و غبار از روی آن پاک شود. اگر زخم بزرگ و عمیق است یا به طور مداوم خونریزی دارد باید یک پرستار یا شخصی که در این کار خبره است آن را درمان کند.

 

2- مرطوب نگه داشتن زخم: درست

مرطوب نگهداشتن زخم از یک سو به بهبود سریعتر آن می‌انجامد و از سوی دیگر سبب می‌شود تا باند پانسمان به زخم نچسبد. این کار به ویژه برای زخم‌ها و خراش‌های بزرگ مفید است. تمیز نگه‌داشتن ناحیه زخمی و استفاده از یک لایه نازک از پماد آنتی‌بیوتیک می‌تواند در جلوگیری از عفونت زخم موثر باشد.

 

3- پوشاندن زخم: درست

پانسمان کردن زخم از مالیده شدن لباس روی آن و نفوذ گرد و غبار و باکتری‌ها به آن محافظت کرده و سبب می‌شود تا زخم سریعتر بهبود یابد. برای کاهش خطر عفونت زخم همیشه قبل از پانسمان، زخم را تمیز کنید. اگر جایی از بدن شما بریده شده است، پانسمان سبب می‌شود لبه‌های بریدگی نزدیک به هم قرار گیرند. همچنین اگر از چسب زخم استفاده می‌کنید آن را در عرض زخم بچسبانید نه در طول آن.

 

4- به آهستگی جدا کردن چسب زخم از روی پوست: درست

اگر چسب زخم را به سرعت از پوست جدا کنید ممکن است سبب کشیدگی و باز شدن زخم شود. به جای آن، چسب را به آرامی از پوست جدا کنید. اگر حس می‌کنید به زخم گیر کرده است، برای نرم کردن زخم و جدا کردن آن از چسب، ناحیه زخم را در آب گرم قرار دهید. برای جلوگیری از پاره شدن موی اطراف زخم، چسب و نوار زخم‌بندی را در جهت رشد موها بکشید.

 

6- مالیدن کره روی سطح سوختگی: نادرست

قرار دادن کره یا یخ بر روی محل سوختگی کمکی به بهبود آن نکرده و ممکن است به آسیب دیدگی بیشتر منجر شود. برای سوختگی‌های جزئی نگه داشتن محل سوختگی زیر آب سرد می‌تواند درد ناشی از آن را برطرف کند. برای محافظت از پوست تاول زده، ناحیه سوختگی را با نوار زخم‌بندی استریل پانسمان کنید. حتی‌الامکان یک گاز استریل روی سطح سوخته گذاشته و سپس یا نوار زخم بندی پانسمان کنید، در این‌ صورت پانسمان به پوست سوخته نمی‌چسبد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا