دریاچه پشت سد ارس مهمترین زیستگاه غاز پیشانی سفید در دنیا

'امید یوسفی در گفت و گو با ایرنا افزود: کارشناسان unep در بازدید اخیر و بررسی های چهار روزه خود از تالابها و اطراف رودخانه سد ارس در شمال آذربایجان غربی وضعیت زیستی غاز پیشانی سفید در این منطقه از ایران را مطالعه کردند.

وی گفت: نتیجه این بررسی ها بیانگر این بود که از 10 هزار غاز پیشانی سفید موجود در دنیا، سه هزار غاز در تالابهای شمال آذربایجان غربی و به ویژه حاشیه و دریاچه پشت سد ارس مشاهده شده که این امر بیانگر مطلوب بودن شرایط زیستی برای این پرنده در این استان است.

وی با بیان اینکه کارشناسان برنامه محیط زیست سازمان ملل از مشاهده این همه پرنده غاز پیشانی سفید کوچک در این استان و در حواشی رودخانه ارس شگفت زده بودند گفت: این کارشناسان آموزش جوامع محلی در زمینه حفاظت از این گونه کمیاب را مهم تلقی کردند و خواستار افزایش پایشهای مناطق حواشی رودخانه ارس و دریاچه پشت سد ارس شدند.

یوسفی اظهار کرد: شناسایی بیشتر این پرنده و بررسی های علمی در باره غاز پیشانی سفید، بررسی عوامل تهدید و نیز رفتارهای این پرنده، تحقیق در مورد شرایط جوجه آوری آنان و مسیر مهاجرتی، از جمله برنامه هایی است که اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در صدد اجرایی کردن آنها در استان برای حفاظت بیشتر از این پرندگان است.

وی ادامه داد: برنامه هایی نیز در راستای ارتقای زیستگاههای غاز پیشانی سفید در استان وجود دارد تا مناطق زیستی این نوع پرنده به عنوان یکی از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به ثبت برسد.

یوسفی گفت: بهره گیری از امکانات حفاظتی جدید، ایجاد ایستگاه پاسگاه محیط بانی، نصب تابلوها و علایم هشدار دهنده و هماهنگی با پاسگاههای مرزبانی استان برای جلوگیری از شکار و صید بی رویه از سایر برنامه هایی است که در راستای حفاظت از این پرنده در صدد اجرا هستیم.

وی گفت: مهمترین تهدیدات غاز پیشانی سفید شامل شکار، تخریب زیستگاه پرنده، از بین رفتن منابع غذایی و تغییر اقلیم است.

غاز پیشانی سفید پرنده ای است که از قفقاز و سیبری مهاجرت خود را آغاز می کند و در مسیر خود از حواشی خلیج فارس و اروپای مرکزی عبور می کند.

'تونی اسکلین' و 'پتری لامپیلا' دو کارشناسی بودند که از دفتر برنامه محیط زیست سازمان ملل به آذربایجان غربی سفر کرده و چهار روز در این استان حضور داشتند.

این انجمن در سال 1973 تشکیل و دفتر آن در نایروبی کنیا واقع شده است.

غاز پیشانی سفید پرنده ای است آبچر که با توجه به اندازه کوچک و سفیدی مشخص روی پیشانی اش از سایر غازها قابل تشخیص است.

رنگ کلی بدن آن خاکستری تیره است که در نواحی گردن به رنگ قهوه ای بلوطی و سطح کمرش به رنگ قهوه ای متمایل می شود.

رنگ بدن پرنده نابالغ بیشتر خاکستری است با این تفاوت که نوار سفید پیشانی و نوار های عرضی روی پهلو را ندارد، دم و انتهای زیر شکمش مانند اغلب غازها سفید است و در پرواز به خوبی قابل رؤیت است.

یک نوار زرد رنگ دور چشمان قهوه ای رنگش دیده می شود، پاهایش نارنجی است که در نابالغ ها به رنگ زرد تمایل دارد، منقارش صورتی رنگ و نسبت به غاز پیشانی سفید کوچکتر است، در تغذیه و رفتارهای دیگر معمولا نسبت به سایر غازها تند و تیز تر و چابک تر رفتار می کند، معمولا در گله های منظم و به شکل V پرواز می کنند.

این پرنده معمولا در تالابها، باتلاق ها، دریاچه های آب شیرین، سواحل دریاچه ها و رودخانه ها دیده می شود و بیشتر از گیاهان اطراف رودخانه ها و جلبکهای آبهای شیرین و دانه های گیاهان و حشرات تغذیه می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا