تولید پماد دارویی بیماری دهانی "لیکن پلان" توسط محققان ایرانی

دکتر مسعود امانلو مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا "لیکن پلان" را یکی از بیماری‌های دهانی دانست و گفت: این بیماری یک بیماری خون‌ریزی دهنده است که زخم‌های سیاه رنگی را در دهان ایجاد می‌کند.

وی درصد شیوع این بیماری در کل جمعیت را 7 دهم تا 2.2 درصد ذکر و اظهار کرد: این بیماری علاوه بر علائم پوستی، تظاهرات بالینی نیز دارد به گونه‌ای که تظاهرات دهانی هشت برابر علائم پوستی است.

امانلو علت این بیماری را ناشناخته دانست و در عین حال خاطرنشان کرد: این بیماری می‌تواند منشأ حساسیت داشته باشد؛ علاوه بر آن برخی رژیم‌های غذایی و عوامل محیطی می‌تواند در بروز این بیماری موثر باشد.

مجری طرح با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه درمان این بیماری یادآور شد: در این مطالعات موفق به عرضه دارویی برای این بیماری شدیم که در مدت کوتاهی اقدام به درمان زخم‌های ناشی از بیماری "لیکن پلان" می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه این دارو در قالب پماد عرضه شده است، یادآور شد: تاکنون برای درمان این بیماری از کورتیکو استروئیدها،‌ آنالوگ‌های ویتامین A نظیر رتینوئیک اسید،‌گریزوفلوین،‌کرایوسرجری و اشعه ماورا بنفش استفاده می‌شد ولی بررسی‌های انجام شده نشان داد که از میان درمان‌های ذکر شده تریامسینولون استوئید و رتینوئیک اسید موثرتر و پرکاربرد از سایر مواد بوده است.

امانلو پماد تولید شده را پماد کورتونی حاوی ژلاتین و پکتین توصیف کرد و ادامه داد: این پماد به زخم‌های دهانی "لیکن پلان" متصل می‌شود و از آنجایی که مواد دارویی را در موضع رها سازی می‌کند از این رو عوارض جانبی برای بیمار به همراه ندارد.

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران درمان با بیان اینکه درمان این بیماری با روش‌های قبلی ماه‌ها به طول می‌انجامد، خاطر نشان کرد: با فرمولاسیون جدیدی که در این پروژه تحقیقاتی ارائه شد درمان این بیماری به سه هفته کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه این دارو در آمریکا به ثبت رسیده است، یادآورشد: مذاکراتی با یکی از شرکت‌های دارویی برای تولید این پماد انجام شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا