ناشناخته بودن بیماری های روانی سبب مراجعه به افراد غیرمتخصص می شود

به گزارش ایرنا از انجمن روانپزشکان ایران، دکتر احمد جلیلی در آستانه برپایی پنجمین کنفرانس سلامت روان و رسانه اظهار کرد: بزرگترین غفلت در حوزه سلامت روان در ایران، نداشتن شناخت صحیح از بیماری های روانی و بی توجهی به روانپزشکی جامعه نگر است.

وی افزود: هنوز تعداد زیادی از مردم برای برطرف کردن بیماری های روانی به جای مراجعه به روانپزشک، دست به دامان مواردی مانند همیوپاتی و طب سنتی می شوند؛ این درحالی است که ادامه این روند علاوه بر گسترش خرافات در جامعه، سبب مزمن شدن بیماری های روانی به دلیل مراجعه نکردن به روانپزشک می شود.

جلیلی در آستانه برپایی پنجمین کنفرانس علمی سالانه سلامت روان و رسانه اظهار کرد: با وجود اطلاع رسانی های انجام شده طی سال های اخیر در زمینه معرفی بیماری های روانی، هنوز این بیماری ها شامل اضطراب، افسردگی، وسواس، اختلالات دو قطبی و اسکیزوفرنی که 25 درصد افراد جامعه به آن مبتلا هستند، در جامعه ناشناخته اند.

وی با تاکید بر لزوم همکاری رسانه ها به ویژه رادیو و تلویزیون برای معرفی این بیماری ها افزود: بیشتر بیماری های روانی با علایم گمراه کننده در اندام ها همچون درد در ناحیه قفسه سینه، احساس تنگی نفس، عوارض گوارشی، اسکلتی و سردرد بروز می یابد.

جلیلی خاطر نشان کرد: بیماران به دلیل آگاهی نداشتن از منشا این دردها که اغلب منشا روانی دارد، به پزشکان غیر روانپزشک مراجعه می کنند؛ اغلب پزشکان نیز پس از معاینات بالینی، انواع آزمایش های پاراکلینیکی و دیگر روش های تشخیصی را تجویز می کنند و در نهایت مشخص می شود که بیمار مشکل بالینی ندارد اما بیمار به دلیل اینکه هنوز احساس درد دارد نزد پزشک دیگری می رود.

به گفته وی، حتی در مواردی که پزشک به بیمار می گوید باید نزد روانپزشک برود، بیشتر بیماران از ترس انگ روانی بودن، این توصیه را نمی پذیرند و تنها تعداد کمی از بیماران حاضر می شوند به روانپزشک مراجعه کنند.

جلیلی ادامه داد: به دلیل اینکه توجه به موضوع سلامت روان سال ها در جامعه مورد غفلت قرار گرفته است و با توجه به اینکه ارتقای سلامت روان از عهده یک وزارتخانه مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا یک سازمان مانند بهزیستی به تنهایی خارج است و مسوولیتی ملی است، محور پنجمین کنفرانس علمی سالانه سلامت روان و رسانه، سلامت روان و رسالت همگانی نام گذاری شده است.

رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران تصریح کرد: در نظام فعلی سلامت، روانپزشکان در مطب و مراکز درمانی به درمان بیماران می پردازند اما در روانپزشکی جامعه نگر، روانپزشک و گروه همراه وی با مراجعه به جامعه و خانه های مردم به شناسایی بیماران روانی و درمان آنان می پردازند.

جلیلی یادآور شد: پزشکی جامعه نگر روشی است که سال ها در کشورهای پیشرفته دنیا آزموده شده و نتایج مثبتی در زمینه ارتقای سلامت روان در جامعه به همراه داشته است. این روش هر چند در سال های 1351 و 1352 در بیمارستان روزبه تهران به کار گرفته شد، اما در همان سال ها پیگیری اجرای آن رها شد و اخیرا اقداماتی برای احیای آن به کار گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه روانشناسی جامعه نگر نیازمند شبکه درمانی و ساختار مناسب در نظام درمانی است که شرایط آن هنوز در کشور فراهم نیست، افزود: هر چند عملی سازی این طرح نیازمند بودجه و امکاناتی است که هنوز بستر آن در کشور چندان فراهم نیست،

اما اقداماتی در این زمینه از طرف دپارتمان روانپزشکی دانشگاه تهران، انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و انجمن علمی روانپزشکان ایران در حال انجام است.

پنجمین کنفرانس علمی سالانه سلامت روان و رسانه از طرف کرسی یونسکو در آموزش سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و انجمن های علمی کشور از جمله انجمن علمی روانپزشکان ایران، انجمن علمی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، انجمن علمی جامعه شناسی ایران، انجمن پرستاری ایران، دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، مرکز تحقیقات روانپزشکی، مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی و دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان و انستیتو روانپزشکان تهران پنجم اسفند ماه در بیمارستان روزبه تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا