ابتکار:ایران در پنج سال آینده دچار عوارض ناشی از تغییرات اقلیم می شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایران در پنج سال آینده دچار عوارض ناشی از تغییرات اقلیم ، حوادث غیرمترقبه آب و هوایی و تشدید خشکسالی ها و گرد و غبار می شود، خواستار مشارکت داوطلبانه ایران در برنامه کاهش گازهای گلخانه ای و کاهش گرمایش زمین شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در سیزدهمین جلسه شورای محیط زیست برنامه ششم توسعه با اشاره به عوارض ناشی از تغییرات اقلیم بر پذیرش اهداف توسعه پایدار توسط جمهوری اسلامی ایران و بومی سازی اهداف 17 گانه آن در کمیته ملی توسعه پایدار ذیل شورایعالی محیط زیست تاکید کرد.
معاون رییس جمهوری با تاکید بر همگرایی، همسویی و هم افزایی در تدوین برنامه ششم، یکی از علل اصلی عدم تحقق اهداف محیط زیست را فقدان هماهنگی و هم راستایی بین بخش ها و اولویت نگاه بخشی در دستگاههای اجرایی دانست.

*** مشارکت داوطلبانه ایران در برنامه کاهش گازهای گلخانه ای و کاهش گرمایش زمین
ابتکار خواستار طی شدن مراحل نهایی تهیه سند ملی تغییرات آب و هوایی و مشارکت داوطلبانه ایران در برنامه کاهش گازهای گلخانه ای و کاهش گرمایش زمین شد و افزود: با این اهداف و برنامه ها در سطوح مختلف در تدوین برنامه ششم توسعه همگرایی به وجود می آید.
بعد از آن خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل ها و مراتع کشور، مفاد پیشنهادی سازمان متبوع خود را ارایه کرد که مورد بررسی و تصویب اعضای شورا قرار گرفت.
همچنین پوراصغر نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این جلسه گزارشی از روند اصلاحات نهایی گزارش وضعیت موجود محیط زیست کشور مطابق با نظرات دستگاهها و نهایی شدن گزارش ارایه و اعلام داشت در هفته آینده گزارش نهایی به همه دستگاههای اجرایی ذیربط ارسال می شود.
در ادامه مسجدی، رییس امور برنامه ریزی، آمایش سرزمین و محیط زیست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از تشکیل اولین جلسه شورای تلفیق برنامه ششم توسعه در هفته آینده خبر داده و گفت: با توجه به این که موضوع محیط زیست یک موضوع فرابخشی و خاص است، باید سیاست ها و انتظارات مورد نظر خود از سایر بخش ها را به طور مشخص و صریح تدوین و به شوراهای بخشی اعلام کند.
در ادامه سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست به تاکید رییس جمهوری در خصوص توجه به موضوعات مهم محیط زیست، ریزگردها، آلودگی هوا، وضع دریاچه ها و رودخانه ها، تالاب های خشک شده و … در یک بند از قانون برنامه ششم اشاره کرد .
وی به تشکیل سه جلسه کارگروه تخصصی آب و محیط زیست و یک جلسه کارگروه هوا و محیط زیست اشاره و گفت: مصوبات کارگروه آب و محیط زیست در این جلسه شورا بررسی خواهد شد و کارگروه هوا برای بررسی بیشتر درخواست فرصت کرده است.
جلسه با بحث و بررسی در خصوص احکام مرتبط با بحث آب ادامه یافت و بندهایی از مواد قانونی در خصوص مدیریت کیفی منابع آب و تهیه سند ملی مدیریت کیفی منابع آب، برخورد با فاضلاب های تولیدی با آلایندگی بیش از حد مجاز، تکمیل، تجهیز و توسعه شبکه پایش کیفی و آلودگی منابع آب رودخانه ها و دریاچه سدها با اعمال نظرات و اصلاحات پیشنهادی دستگاههای اجرایی به تصویب شورا رسید و مقرر شد برخی مفاد پیشنهادی در حوزه آب با اعمال اصلاحات به شورای آب برنامه ششم توسعه پیشنهاد شود.
سیزدهمین جلسه شورای محیط زیست برنامه ششم توسعه با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ، رییس امور برنامه ریزی، آمایش سرزمین و محیط زیست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، معاون توسعه مدیریت ، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ، مشاور عالی رییس سازمان حفاظت محیط زیست و تمام مدیران و نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های مدعو و عضو شورا و نمایندگان سازمان های مردم نهاد محیط زیستی در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا