عوامل شایع مرگ در نقاط مختلف کشور، یکسان شده است

دکتر سیاوش بیرانوند در گفت و گو با سیناپرس افزود: شایع ترین علت مرگ و میر ایرانیان، بیماری های قلبی و عروقی، سکته های قلبی و مغزی است که عواملی همچون فشار خون، دیابت، بیماری های کلیوی، بی تحرکی، دخانیات و چربی بالا در تشدید بیماری های قلبی و عروقی در ایران، تاثیر گذاشته است.

بیرانوند با اشاره به سبک غلط زندگی بسیاری از شهروندان اظهار داشت: سرطان و تصادفات در رتبه های بعدی علل مرگ و میر در ایران است که در بیشتر استان ها هم این وضعیت حکم فرماست. نکته مهم این است که هر سه عامل شایع مرگ و میر در ایران، قابل پیشگیری است.

وی با بیان اینکه با غربالگری می شود از شیوع بسیاری از سرطان ها جلوگیری کرد، یادآور شد: سرطان دهانه رحم، با غربالگری قابل پیشگیری است و سرطان های شایع دستگاه گوارش نیز با تغییر سبک زندگی، قابل مهار است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: بیماری های غیرواگیر به عمده ترین دلیل مرگ و میر ایرانیان در بیشتر نقاط کشور تبدیل شده است، اما می توان با پی گرفتن سبک زندگی سالم، تحرک، تغذیه درست و دوری از تنش های روانی، با این عوامل شایع مرگ و میر مقابله کرد.

بیرانوند تصریح کرد: پرورش مرغ های هورمونی، آنتی بیوتیک های فراوان در برخی مواد غذایی، استفاده بیش از حد از سم در بسیاری از محصولات کشاورزی به عامل شایع مرگ و میر ایرانیان در سراسر نقاط کشور تبدیل شده است که این عوامل هم قابل پیشگیری است.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا